top ad

الجمعة، 8 مارس 2013

فن عقاب الأطفال – من غير اعراض جانبية

فن عقاب الأطفال – من غير اعراض جانبية http://mamy1st.blogspot.com/  

طبيعى جدا ان الطفل يعمل تصرفات غلط ... مش لازم نتعامل مع الطفل على انه مولوده معاه كتالوج الصح و الغلط ... و الغلطة الأكبر لما نتعامل مع الطفل انه عارف و فاهم و بيعمل الغلط عشان ينرفزنا ... لأن كتير من الأوقات الطفل بيكون عارف لكن ناسى ... بيون عارف لكن مش فاكر بتتعمل إزاى ... بيكون مش عارف أساسا لأنه اتقاله على الموضوع الواحد الصح بتاعه بعدة طرق
و عشان كدة  يجب علينا إتباع بعض الأساليب المختلفة والمتنوعة والمتدرجة خاصةً لو أخطاء الأطفال بتكرر .. و ده ليه ؟؟؟ عشان ما نقعش فى مشاكل أكبر و تبقى أكثر تعقيدا و يبقى حلها صعب و ما نقدرش نتعامل معاها و نتحتاج لمتخصص زى مشكلة تحول الطفل إلى العدوانية والعناد كردة فعلٍ على أسلوب العقاب الخاطئ


-->
و عشان كدة ننصح الأهل بالآتى :
- تجنب ضرب الطفل مهما كان حجم الغلط..... لازم نحد القاعدة دى فى راسنا ، أن الطفل الذي يُعاقب بالضرب إذا أساء التصرف يُصبح أكثر عدوانيةً وقلقاً من أقرانهِ الذين لا يُعاقبون جسدياً  .. الباحثة في مركز سياسو قد أثبتت الأبحاث ان الطفل الذي يُعاقبون بدنياً يُصبحون أكثر عدوانيةً وعناداً وقلقاً من الأطفال الذين يُعاقبون بدرجاتٍ أقل أو لا يُعاقبون أبداً.
.... و لحل أى مشكلة ، و جعل ابنك يتذكر خطأه ، عند غضبك ، قوليله اذهب إلى حجرتك ، أو اذهب للجلوس على الكرسى الفللانى و لا تتحرك ، او لن تلعب باللعبة الفلانية ، او لن تخرج ... المهم فى الوعود البعيدة زى لن نتخرج إلى النادى لازم الأهل ينفذوا العقاب عشان الطفل ما يستهترش بيهم و بعقابهم .... و بعد ان تمر موجة الغضب ، يعنى بعد عشر دقائق نص ساعة ، ساعة ، تجلسوا إلى الطفل و تشرحوا له الخطأ إللى وقع فيه ، و أضرار هذا الخطأ .
الحديث إلى الطفل :
1.  يجب ان نتحدث مع الطفل باللغة و المفردات التى يستوعبها ، يعنى لا نستخدم ألفاظ كبيرة نضطر إللى شرحها و ننسى موضوع النقاش الأول و هو الخطأ الذى ارتكبها الطفل
2.  و عشان كدة لازم نتحدث إلى الطفل بما يتناسب مع مستوى تفكيرهِ وخبراتهِ حتى يستطيع ان يفهم طبيعة الخطأ الذى ارتكبه و يتجنب الوقوع فيهِ مرةً أخرى
3.  وإذا تكرر  خطأ الطفل يجب ان نتكلم معه مرة أخرى لكن المرة دى لازم نسأله عن الأسباب التي جعلته يُكرر الوقوع في الخطأ رغم علمه انه خطأ – يمكن نسى – يمكن ما كانش مقتنع – يمكن كان بيجرب حاجة تانية أدت به لنفس الخطأ و هو ما كانش عارف .... و لو تأكدى انه لا يوجد عامل جديد كان لسبب فى وقوع الطفل فى نفس المشكلة مرةً أُخرى ؛ لو كان الطفل أقل من خمس سنوات أكدى عليه كل المعلومات التى ذكرتيها فى له سابقا من مخاطر الوقوع فى هذا الخطأ ... و ان كان الطفل أكبر من خمس سنوات حذريهِ من العقاب الذي سيتلقاه المرة القادمة لو كرر نفس الخطأ .


African affiliation program

متى أعاقب طفلى بالحرمان :
- عاقبي طفلكِ بحرمانهِ من ممارسة نشاطهِ المُفضَّل ..إذا لاحظتِ عدم إستجابته للحوار الذي دار بينكما او مع والده .... و يبدأ العقاب فورا بمنعه من القيام بنشاطه إللى بيحبه، أو الخروج مع الصديق المفضل ، و ان كان الطفل أصغر  امنعه من تناول الحلوى اللى يطلبها دائما .... و من صور العقاب الناجحة ، هو تخصيص كرسى او ركن فى البيت لجلوس الطفل فيه للعقاب ، فبذلك لا نهين الطفل لكن نشعره بالخطأ ، و من الضرورى جدا عندما يكف الطفل عن الخطأ او عندما يعمل شئ جيد ان نصفق له و نهنيه و نشكره و نشجعه
لا تتعاملوا مع الطفل عى انه مفطول على الصح و الخطأ من اختراعه ... الطفل كائن بشرى لديه كل صفات البشر من فضول و رغبة فى المعرفة و تمرد و رغبة فى التطور ، و كلها حاجات ممكن توقعه فى  الغلط بسهولة جدا

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://el7adsa-incident.blogspot.com/