top ad

الثلاثاء، 21 ديسمبر 2010

فى طريقة لنوم ابنى؟؟ ــ عمره ما بين سنة و سنتين ــ


























سمعتوا عن حد بيشتكى انه مش لاقى طريقة عشان يعود ابنه على نظام للنوم ؟؟ طيب سمعتوا عن اللى بيقدر ينيم ابنه بسهولة تامة لكن بيكون يومه مقلوب : يعنى نهاره ليل و ليله نهار ؟؟


يمكن مشكلة نوم الرضيع إللى عمره أقل من سنة بتكون اسهل بكتير ؛ لكن مشاكل النوم بتضخم عند الأطفال إللى أعمارهم ما بين السنة الأولى والثانية ، و ده ليه ؟؟


لبداية تكوين شخصية الطفل . . ففى هذا العمر بدأ الطفل يقبل و يرفض ، يوافق و يمتنع ، يقرر و يختار . . و يمكن ده يفسر عدم انتظام نمط النوم لدى طفلك ابن هذه المرحلة السنية ، و يوضح سبب انتشار صعوبة نوم أطفال ما بين السنة الأولى والثانية . . ده مش بس ما بيرضوش يناموا بسهولة ، لأ ده الكتير منهم يستيقظون خلال الليل ويجدون صعوبة في استكمال النوم بعد ذلك ؛ مما بشكل عباء على الأسرة التى يخرج افرادها للعمل فى الصباح الباكر


بعض الطرق البسيطة لمساعدة الطفل على النوم :


  • ضعوا روتيناً لوقت نوم الطفل على أن يكون مرتبطاً بالطعام أوالاستحمام أو الرضاعة فى حجرة الطفل ــ ان لم يكن قد ُ فطم بعد ــ و ان كان فطم نضع الطفل فى سريره مع انارة خافتة او صوت قرآن هادئ ــ أو موسيقى هادئة ــ
  • امنحوا الطفل وقتاً يسمح له بالهدوء، ولا تذهبوا به إلى غرفته مباشرةً إذا لم يتمكّن من ذلك، ولكن لا تتركوه لفترة طويلة وحده منعاً لشعوره بالقلق.
  • يسلك بعض الأطفال ما بين السنة الأولى والثانية نفس سلوك البيت ، فان كان البيت يميل للهدوء ليلا هدأ الطفل و سكن إلى النوم ، و ان كان أهل البيت فى حالة يقظة و نشاط و صخب ، زادت صعوبة تنيم الطفل لأقصى الدرجات . . فان كان كل شيء ساكناً في المساء ، نام الطفل ، و ان كان الضجيج هو السلوك الطبيعى لأهل المنزل فلن يخلد الطفل إلى النوم إلا بوجود الأم على مقربة منه.
  • تأكدوا من استرخاء الطفل قبل وضعه في السرير. . فان دخل السرير ثم غادره بعد قليل ، فيجب معرفة سبب قيامه من سريره لتلافى السبب فى المرات القادمة . . يمكن الحكاية دى تحتاج لشوية وقت لمعرفة الطقس الذى يفضله الطفل لينام فيه . . و مهما الموضوع ده خدت من وقت لكن فى النهاية النظام هو إللى ح يسود و سيفهم الطفل الرسالة في نهاية المطاف.
استيقاظ الطفل اثناء الليل:
ــ تختلف أنماط النوم من شخص إلى آخر – فالبعض يحتاج لثمان 8 ساعات نوم أو أكثر و البعض التانى يكتفي بخمس أو ست ساعات. . فلو كان ابنك متعود على الهدهدة و الهزّ والغناء له عشان ينام ، فقد يجد صعوبة في النوم من تلقاء نفسه إذا استيقظ خلال الليل.




ــ يفضل طفل هذه المرحلة النوم إلى جواره و الربط على ظهوره أو المسح على صدوره بحنان حتى يخلد إلى النوم . . و طبعا من المستحسن ترك الأضواء خافتة والتكلّم بهدوء بعيدا عن الطفل حتى لا نقلقه مرة أخرى.




استيقاظ الطفل في وقت باكر جداً من الصباح :
ــ ينصح المتخصصون فى هذه الحالة باستخدام الستائر السميكة لمنع ضوء الشمس و إللى ما عندهاش ستاير تقيلة فى الأودة ممكن يحط بطانية على الشباك ــ و الكلام ده ح يبقى أجدى فى فصل الصيف لأن شمسه بتكون مبهجة و منيرة ــ المهم جعل غرفة الطفل مظلمة بشكل يمنع دخول ضوء الصباح إليها ، فهذا الضوء هو إلى بيقلق الطفل و بيصحيه .




ــ ان كان الطفل ينام فى حجرة بمفرده يفضل ان نضع حوله ألعاباً آمنة لكي يلعب بها في الصباح ــ يراعى انها ما تكونش من الفرو عشان ما تسببلوش حساسية صدر بسبب الأتربة التى تمتصها
ــ و ان كان طفلك من الأشخاص اللى بيصحوا بدرى بشكل طبيعى يعنى مش بسبب أى مؤثرات خارجية ــ زى ضوء الشمس أو ضوضاء الشارع ــ ، يعنى دى طبيعة ساعة الطفل البيلوجية ، ف عليكم بالصبر حتى يدخل ابنكم الحضانة . . فهذه النوعية من الأطفال تميل للنوم لساعات أطول عندما يبدأ بالذهاب إلى الحضانة أو المدرسة.
و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

http://la3ya3nyno.blogspot.com/

midlle ad