top ad

الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011

ابنك مدلع .. و بتدور على طريقة للتعامل معاه ؟؟


أخطاء شائعة فى التربية :

1.   سيبى ابنك يدلع ده لسة صغير
2.   تقدرى تغيرى و تعيدى تشكيل سلوك الطفل فى أى وقت
3.   الطفل المدلل مش ح يكون مراهق مدلل.
4.    الطفل المدلل مشكلة عرضية أو مؤقتة
5.   سوء أخلاق ابنك مرحلة وتمر

كل دى نصائح واهية و كاذبة و نهايتها غير جيدة بالمرة
... فإذا لم تعيدوا تشكيل سلوك الطفل المدلل فسوف تعانون من سلوكه السئ مدى الحياة و خصوصا فى فترة المراهقة لأن غالباً سيكون سلوكه أسوأ، وعندما يكبر قد يجد صعوبة فى التكيف مع أمور الحياة والناس لأنه يكون قد اعتاد أن يحصل على ما يريد عن طريق استخدام سلوكه السئ.

إزاى تعرفى ان ابنك طفل مدلل :
1.   يثور عندما لا تلبوا احتياجاته ويذعن أبواه لرغباته بغض النظر عن وجهات نظرهما هما.
2.   يبكى ويدبدب بقدميه ويلقى بنفسه على الأرض وهو ثائر.
3.   الطفل المدلل لا يلتزم بالقواعد التى وضعتها والدته و الكارثة الأكبر ان الأم أو الأب هما إللى يستسلموا لسلوكه السئ، و هما بالشكل ده بيعلموا الإبن أنه يستطيع الحصول على ما يريد عن طريق السلوك السئ.

كيف يقع الآباء فى هذه مصيدة الطفل المدلل؟
و هنا ح نتكلم عن الطريقة اللى بيها الآباء يفسدون أطفالهم بدون قصد و ده بيحصل بالخطوات دى:
·       عدم وضع قواعد محددة يتعايش بها الأطفال.
عدم الحرص على الالتزام بالقواعد.
عدم مكافأة الأطفال عندما يحسنون التصرف.


وضع قواعد محددة :
·        انصح كل أب و كل أم انهم ما يخافوش من وضع نظام تربوى للأطفال ... لأن الطفل يشعر بالأمان فى وجود روتين وقواعد معينة فى حياته. ... لكن كمان القواعد اللى الأهل بيحطوها يجب أن تكون منطقية ومناسبة لسن الطفل... وكلما كبر الطفل يجب أن تتغير القواعد أو تعدل لتناسب سنه.
نموذج للقواعد اللى لازم الطفل يتبعها :
1.   نعمل وقت محدد للأكل
2.   أوقات اللعب
3.   ميعاد للنوم
4.   أيام للنادى
5.   ايام للزيارات العائلية
6.   وقت لممارسة الهوايات
و بالطريقة دى ح تقدروا تختصروا و ممكن كمان تقضوا على المشاجرات اليومية بينك وبين أطفالك. .. و يجب مراعات الثبات فى وضع القواعد وتطبيقها هام جداً للحفاظ على السلوك الطيب لطفلك.

مكافأ الطفل الجيد و السلوك الجيد منه :
لا يجب ان يمر سلوك الأطفال الجيد مرور الكرام و التعامل معاه على انه أمر  مسلم به .. لكن لازم نكافئ الطفل فى كل مرة يحسن من سلوكه و يطور نفسه و يجيد التصرف ... لازم أمدحه ، أكافئه ... و اوعوا تتجاهلوا السلوك الجيد وكأنه شئ عادى ومتوقع.

مثلا لو سمعت كلمة "حاضر يا ماما" ، يجب أن نمدحه على صبره. .. و عشان كدة ضرورى جدا أن يجدد الأبوان  طريقة لمدحهما للطفل، فلا تستخدما دائماً نفس ألفاظ وكلمات المدح لأنه بعد قليل ستبدو كلماتكما مكررة ولن يشعر طفلكما أنه يكافأ.


با كل أ[ و يا كل أم كونا أصحاب الفعل وليس رد الفعل:
تنصح الأبوين بأن يواجها السلوك السئ للطفل بشكل هادئ.... على سبيل المثال نقول لإبننا : "أنا عارف أنك عايز تشترى اللعبة دى ، لكن احنا ح مش نشترى لعب النهاردة لأن البيت محتاج بقالة ".... ده مثلا ... و أرجوكم ما تصرخوش و  لا  تثوروا ، لأنكم بالشكل ده بتنشطوا  السلوك  الشئ عند طفلكم


طيب لو الطفل كبر و هو مدلل نعمل معاه إيه ؟؟؟ و لا أى حاجة ، نستخدم معاه نفس الأسلوب لكن ح نغير لغة الحور و نخليها مناسبة لعمر الطفل

دعواتى لكم بالتوفيق
و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/

الجمعة، 23 سبتمبر 2011

حفظ القرآن و تشجيع الأطفال عليه بطريقة سهلة و بسيطة


سؤال مهم جالى من أم :

قررت أحفظ ابنى  القرآن كتابة و قراءة وهو الان دخل المدرسة هو مستواه كويس لكن احيانا اشعر ان ملكة الحفظ عنده ضعيفة وبيسرح اثناء التسميعوده طبعا بيؤثر عليه ولو كان فيه كلمة متشابهة مع اخرى في سورة تانية يلغبط الدنياهو الان في الجزء الرابع اغمل معاه ايه

الإجابة :
لازم نعرف ان الأطفال فى السن ده و خصوصا الذكور عقلهم فى اللعب و ده بيدى احساس بانه قليل التركيز ... و عشان نحكم على تركيز لازم نراقب عدة أشياء :
- الطفل بيآكل كويس و خصوصا وجبة الفطار
- ملكة الطفل فى فك الأشياء و تركيبها جيدة فده يعنى ان ابداعه متجه فى مكان تانى غير الحفظ .. مش لازم كل الإطفال تبقى بتحفظ بدرجة 100 %
- اخطاء الطفل فى التسميع قليلة بالنسبة لطول المدة و سرعة الحفظ ... الطفل إللى بيحفظ بسرعة بينسى بسرعة لو مافيش مراجعة باستمرار ، عشان كدة لو دربنا الأطفال على الصلاة فى العمر ده و بيصلوا بالسور اللى حفظوها بتبقى اكبر تدريب لهم و حافظ لهم من النسيان

و انصحك بتحفيز طفلك على الحفظ بربط الحفظ بالأشياء التى يحبها ابنك ،و تعمليهاله على شكل جوايز لو حفظ – احذرى ان تكون جوائز مادية او مالية – ممنوع حفظ القرآن مقابل المال أو الحلوى – لكن ممكن الحافز يكون اننا ح نروح النادى ، نقابل اصحابه إللى بيحبهم ، ح نروح نزور فلان ، ح نعزم عندنا علان
فالتشجيع المعنوى افضل للطفل و مستقبله ، و الشكر و الثناء على الطفل من أكتر الحاجات إللى بيحبها الطفل و بتشجعه على استمرار الحفظ و الرغبة فى المزيد ، و بتعوده على الصبر على الحفظ عشان يوصل لمراده من التشجيع او الأحضان و القبلات التى تغمره به الأم عشان هو طفل جميل و أشطر الشاطرين

فطار الطفل مهم للحفظ:
لازم يكون غنى بالبروتين و السكريات ، يعنى يكون فيه بيض و جبنة او بيض و لبن .. و مربى او عسل او حلاوة عشان طاقة اللعب .. و نتأكد ان الطفل ما عندوش أنيما او محتاج فيتامين حديد

و مش لازم فطار الطفل يآكله كله مرة واحدة ، ممكن على مرتين .. فطار و سناكس .. أو فطار و سندوتشات فى المدرسة


إزاى أحفظ الطفل القرآن من غير أى توتر : 




إزاى أحفظ الطفل القرآن من غير أى توتر :

ـ الأول نحب الأطفال فى القرآن و ما نغصبهمش على الحفظ أبدا ، لأننا لو اجبرناهم نبقى بنبعدهم عن القرآن من غير ما نقصد ونفتكر اننا ما نغصبش عليهم فيملوا و يزهقوا و كمان ما نسبهمش يهملوه فيبعدوا عنه و لما يكبروا يبقى مجرد ديكور فى البيت و بس


العوامل المؤثرة في قوة الحفظ و ثباته :
1.    الرغبة الداخلية لدى الطفل و دى طبعا تتوقف على درجة تحبيبنا فى القرآن و المصحف و الايات و الحفظ  
2.    كلما زادت الرغبة فى الحفظ وقويت سهل الحفظ وتيسر، حتى وإن كانت القدرات الذهنية متواضعة والعكس صحيح
3.    تحويل الآيات اللى حفظها الطفل إلى عمل ، لأن كثرة الحفظ وحدها لا تكفي لتنشئة الطفل تنشئة إسلامية صالحة، إذ ينبغي أن تعلم للطفل الأسس الصحيحة الواردة في الكتاب والسنة، ودعم ذلك بقصص من سيرة النبي صلى الله عليه وسلم وسيرة أصحابه و من التابعين ..  مثل: آداب التعامل مع الوالدين والأخوة، واجتناب الحسد والكذب والغيبة والنميمة، ومعرفة آداب الأكل والشرب والنوم

مفاهيم لازم تبقى واضحة فى ذهننا و احنا بنعلم الطفل و بنحفظه :


·       الطفل مجبول على البراءة، والتصديق، وقبول المفهومات من غير محاكمة لها أو تحليل، فلابد من تحصين الطفل بالقدر المناسب من المعلومات الصحيحة، والتوعية العملية لئلا يحصل له تناقض بين ما يتعلمه من مفهومات صحيحة، وبين ما يراه ويعايشه من أفكار وسلوكيات خاطئة.
·        قد يقع الطفل في كثير من الأخطاء السلوكية والفكرية (حتى وإن حفظ القرآن كاملاً) مادام أنه لم يتلق تربية عملية صحيحة متسقة مع أخلاق القرآن.
ولتعويده علو الهمة يمكن إعطاءه حوافز أكبر ، مع مطالبته بإنتاج أكبر ويمكن أن تستعيني بعدد من الكتب في هذا الصدد منها
- "تربية الأولاد في الإسلام " لعبد الله علوان (رحمه الله). 
- "منهج التربية النبوية للطفل " لمحمد نور سويد.
- "مسئولية الأب " لعدنان باحارث.
- "واجب الآباء نحو الأبناء" للشيخ أحمد القطان.
وفقك الله وأعانك. 

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/

آداب اسلامية نقدر نعلمها لأطفالنا قبل سن المدرسة


      
 - عندما أقابل أى شخص أقول له:

                               1/ السلامُ عليكم ورحمةُ الله وبركاته
                               2/ أُصافِحُه بيدي اليُمنى
                               3/ أَبتَسمُ في وجهِه

           آدابُ الاستئذان :

        1/ الاستئذانُ ثلاثُ مرات
        2/ لا أقِفُ أمامَ البابِ ولكن عن يمينِه أو شمالِه
        3/  لا أُزعِجُ أهلَ البيتِ بكثرةِ طَرْقِ البابِ أو الجرس
        4/ أقولُ: (السلامُ عليكم) عند الدخولِ والخروج


     آدابُ العُطاس :

1/ أَخفِضُ صوتي عندما أَعطُس
2/ أَضعُ شيئاً على فمي (يدي أو الأفضل يكون منديل)
3/ أقولُ: (الحمدُ للهِ) بعد العُطاس
4/ إذا عَطَسَ أخي المسلم
فحمَدَ الله أقول له: يرحمكَ الله
5/ فيردُّ عليّ: (( يَهديكم الله
     ويُصلِح بالَكم))


و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

الثلاثاء، 20 سبتمبر 2011

شاركوا اولادكم اللعب و الغناء و الرسم عشان لما يكبروا يشاركوكم




ممكن تقولى ايها الأب امتى آخر مرة لعبت مع ابنك او بنتك ؟؟ و حضرتك ايتها الأم المرهقة الفطسانة امتى آخر مرة لعبتى مع ابنك او بنتك ؟؟
و طبعا كلنا ح نقول امتى ، حرام عليكو ، انتوا مش حاسين بينا ، انا تعبان و شقيان برة البيت .. و الأم تزود و تقول " و جوة البيت و الله " و تبدا رحلة المناحة الدولية .


أحب أقول لحضرتك و لحضرتك الحكاية مش عايزة أكترمن خمس دقايق فى اليوم .. و صدقنى انت إللى حج تتحايل على ابنك عشان يلعب معاك 


و تعالى جرب معايا .. شغل الأغنية الموجودة فى الفيديو ده ، و اقف شوط الكرة مع انغامها مع ابنك .. و لو كانت بنت خليها تنط الحبل على انغامها .. و قولولى النيجة بعد كدة .


- الأب و الأم تخلصوا من الطاقة السلبية إللى جواهم
- كورس رياضة قادر يرفع معنويات الأهل و ينعكس على الإبناء
- الإبن سعيد جدا ان افب او الأم بيشركه اللعب
- معنى السعادة الحقيقى للأبوة او للأمومة ، ما بنحسوش كتير بسبب الإرهاق إللى مالى حياتنا طول اليوم


القضاء على مشاكل المراهقة يبدا من مرحلة الطفولة المبكرة :
 كلنا او نعظمنا بنشكى ان ولادنا فى سن المراهقة مهتمون بأصحابهم و زملاءهم و يريدون الإنسلاخ عن الأهل و العائلة .. و السبب ان الأهل هما إللى انسلخوا عنهم لما كانوا صغار 
ــ عشان كدة ارجوكم اقعدوا ارسموا مع ولادكم
ــ اللعبوا معاهم : كرة ، نط حبل - ليدو - شطرنج - السلم و التعبان - جرى ورا بعض لو المكان يسمح ... كل أشكال و انواع اللعب تنفع
ــ اختاروا اغانى من نوعيات جيدة : يعنى اللحن يكون مصرى صميم ، و الكلمات تكون جيدة و لها معنى مفيد ، سواء كانت أغانى دينية ، وطنية ، أغانى أطفال مفيدة 
ــ اقعدوا اتكلموا مع أطفالكم ، إسألوهم عم أى حاجة و سبوهم ينطلقوا فى الكلام ، انتوا بالشكل ده بتعلموهم فتح حوار معاكم ، و أوعدكم انكم لو عملتوا كدة ان شا الله خمس دقايق فى اليوم وشدكم ح يمروا على سن المراهقة مرور الكرام ، و أى مشكلة ح يقعوا فيها مش ح يلاقوا حد تانى يحكوله غيركم 


و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/

حدوتة حوت سيدنا يونس عليه السلام - جزء2



عايزين تحكوا حواديت لولادكم
و ما بتعرفوش
ولا يهمكوا
جبنالكم حكاية من قصص الاطفال اللى ان شاء الله يحبوها اوى


شوفوها مع ولادكم و دردشوا معاهم فى الحدوتة و الهدف منها و اسألوهم اتعلموا ايه ؟؟
و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/




حدوتة حوت سيدنا يونس - عليه السلام -

عايزين تحكوا حواديت لولادكم
و ما بتعرفوش
ولا يهمكوا
جبنالكم حواديت من حواديت الأطفال
شوفوها مع ولادكم و دردشوا معاهم فى الحدوتة و الهدف منها و اسألوهم اتعلموا ايه ؟؟
و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

http://la3ya3nyno.blogspot.com/





حدوتة " حوت سيدنا يونس ت الجزء 1, posted with vodpod

الأربعاء، 14 سبتمبر 2011

معاملة طفل عمره سنتين - طريقة تكوين شخصيته



اول خطوات تربية الطفل و تكوين شخصيته يبدأ من عمر سنتين .. و لكل أب و لكل أم عايزة تعلم ابنها الإستقلالية و الإعتماد على نفسه لازم يعرفوا النقاط الهامة دى :

·          الطفل الصغير  لا يحسب نفسه جزءاً من الأهل

·          الطفل لا يعتبر الأم و الأب هو المتحكم الأول بقراراته والشخص الذي ييسر له كل الأمور

·         الطفل لا ينظر إلي الأهل على أنهم مرآته الوحيدة التي يرى من خلالها نفسه والعالم من حوله. .. و ده مش معناه لم يصبح ان ابنى بقى كبير و يقدر يعتمد على نفسه بشكل كافى ، لكن هو حاسس أنه شخص له حقوقه وأن  قادر على تحمل مسؤولية نفسه ونتيجة أفعاله وتأثيرها عليها الأهل .

·         فى سن سنتين الطفل و الإبن يدرك تماما  انه بدأ لتوه بإدراك انفصاله عن الأهل

·         لازم كل أب و كل ام تعرف ان ابنهم  شخص مستقل عنهم  .. و لو ماصدقتوش الحكاية دى ح تلاقوا ابنكم بينتزعها منكم ، و تبدأ رحلة صراع عنيف بينكم رغبة من الطفل التأكيد على استقلاليته التي شعر بها مؤخراً. .. وفي كل مرة يطرح الموقف نفسه ح نلاقيه بيصرخ "لا!" أو "اتركونى!" محاولاً بذلك تحدي سيطرة الاهل عليه وإنكار حاجته إلى مساعدتك.

·         و ده مش ح يتعارض مع بكاءه او عياطه عند خروج الأب أو الأم أو أى حد من الأهل إللى بيحبهم  ، و يخرج من الغرفة  رافعاً ذراعيه إلى أعلى كي يحمله الكبير ... و نفس الموضوع يتكرر لما يكون الطفل محتاج للأكل و عارف ان لازم الكبير هو إللى يحضره ، و يبدأ يعيط  و هو  يعلن رغبته في الطعام عن طريق فتح فمه كي يتم إطعامه.


لازم أفهم حالة التناقض اللى بيعيشها ابنى :
طبع فى امهات و اباء كتير بيتلخبطوا من تصرفات ولادهم دى ، و تحديدا فى السن ده و هو سنتين من العمر .. لكن لازم نعرف و ندرك ان سلوك
الطفل  المتقلب و اللى بيكون محيراً بالنسبة للاهل، هو كمان مؤلماً بالنسبة للابن فى عمر السنتين ... فهو عايز تكوين شخصية مستقله و فى نفس الوقت ما بيشعرش  بالأمان إلا بقي بالقرب من الأهل و خاصة الأم ...  سيبدأ برفض سيطرتك الكاملة عليه مع أن تقبّلها أمر أكثر سهولة. سيفضّل أشياء ويكره أشياء أخرى ويسعى وراء مطالبه حتى وإن تعارضت مع رغبات الاهل و الام و الاب ، غير أنه سيشعر بالتهديد الذي يمثله هذا التعارض. ما زال يحب امه و ابيه حباً جماً خارج المنافسة ويعتمد عليهما بشكل كامل من ناحية الدعم العاطفي. هو يعيش التناقض ما بين حتمية الاستقلالية وضرورة الاستمتاع بالعاطفة.
أخطاء تقع فيها الأم خاصة و الأهل عامة :

·       إذا كنت تتوقعين أن طفلك الدارج سيظل الطفل الرضيع المطيع نسبياً، فهذا معناه المشاكل المباشرة فيما بينكما.
·       الطفل يحتاج إلى الحب و التأييد، لكن حاجته إلى النمو والتطور لن تتيح له تقبّل الاعتماد الزائد علي الأم خاصة و الأهل عامة .
·       محذروا على الأم ان تقرر الإبتعاد عن الطفل و رفضه لأنه يفرض أراه و قراراته لأنك بالشكل ده بتدمرى شخصيته و بتحسسيه انه غير كفء.
·       تمتنع الأم عن  مساعدة الطفل و غمره بالحنان لأنه يكون شخصيته ... لازم تعرفى انك لما بتعملى كدة برضه بتدمرى شخصية ابنك .. لأن حنانك  هو إللى بيساهم فى تكوين شخصية ابنك و بيأكدله انه شخصية قوية



القاعدة الذهبية لتكوين شخصية الطفل :
 المبالغة في معاملة افبن كطفل صغير سيصبح مدللاً. .. وإذا قسوت عليه سيصبح شخصاً متذمراً متمردا .

أفضل الحلول الوسط

إزاى أربى ابنى بشكل يخلي شخصيته قوية و فى نفس الوقت مش مدلل و لا متمرد :

-        نسمح للطفل بخوض المغامرة و احنا بنراقبه من بعيد عشان نحميه من الوقوع في المتاعب
-        نسمح للطفل فى خوض تجارب مختلفة فى تقليد الكبار و نساعده على تجريب ما حوله، وفي الوقت نفسه نخفف من أى فشل يقع فيه و نحسسه  ان المرة الجية ح يكون أحسن و أكيد ح ينجح
-         نحاول نفهم الطفل الثوابت العامة و القواعد العامة للأشياء من غير ما نقلل من احساسه بنفسه

إيه معنى ما نقللش احساس الطفل بنفسه :

-        يعنى  الطفل وحده سيد قراره.
-        ما نحاولش خداع الطفل بالمظاهر الكاذبة

شخصية الطفل فى عمر سنتين :

-        الطفل البالغ من العمر عامين أكثر نضجاً مما يشعر في العديد من النواحي. ربما تطورت طريقة مشيه وكلامه ولعبه بدرجة كبيرة، حتى أنه يشبه خارجياً طفلاً في الثالثة من عمره، لكنه داخلياً لم يصل في إدراكه وخبرته إلى حد المقارنة بمن هم في سنّ الثالثة.
-         إذا عاملنا الطفل فى هذا السن على أنه رضيع سيتأخر في نموه بينما المطلوب أن يتعلم ويفهم، وهذا يأتي عن طريق الخبرة.
-        أما إذا عملناه مثل طفل في مرحلة الإعداد لدخول المدرسة، فستضعينه تحت ضغط غير محتمل. يجب أن يحصل على المساعدة كي يفهم، ويجب أن يتعلم بالخبرة المبسّطة.


و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

الاثنين، 12 سبتمبر 2011

تحفيظ القرآن للأطفال من أول 3 سنين .



فى أمهات كتير و اباء كتير نفسهم يعلموا ولادهم القرآن و ما بيعرفوش يودوه فيه .. محتاجين مكان امين يعامل الطفل بمحبة و يحفظ القرآن بشكل جيد ... و يمكن عامل الوقت بيأثر على قرار كل أم و أب فيضطروا يودوا ابنهم أى مكان خوفا من تضيع الفرصة عليه ... و عشان ما نستعجلش فى اختيار و فى البحث عن المكان المناسب لتحفيظ ولادنا القرآن جتلكم طريقة سهلة ممكن كل أم تتبعها مع ولادها فى البيت لحد ما تلاقى مكان مناسب يحبب ولادنا فى القرآن و هو بيحفظهم .. مكان ما يتبعش القسوة مع الأطفال و تكون النتيجة ان الطفل يهجر القرآن و يبعد عنه

لازم نعرف اننا ممكن نحفظ القرآن لأى طفل و طفلة عمره 3 سنوات ، و يقدروا كمان يحفظوا يوميا 3 سطور ... و يفضل اننا نحفظ فى يوم و نسمع فى اليوم إللى بعده .. مثلا يكون التحفيظ ايام  السبت و الأحد و الثلاثاء ،  و يكون التسميع يوم الأربعاء والخميس والجمعة .. و يوم الإتنين الطفل هو إللى يسمع للى بيحفظه .. و ده عشان نحسس الطفل بنوع من التواصل و تبقاش الحكاية رسمى و جافة ... و بعد مرور شهر نبدأ مراجعة كل إللى حفظنا الشهر إللى فات كله  . 

بهذا النظام ستجدوا أطفالكم قدروا يحفظوا من  سورة الناس إلى سورة فاطر ؛ حتى قبل دخول KG1

التحفيظ من سنة 3 سنين و حتى 6 :
الثلاثة سنوات التالية يتم فيها زيادة عدد الأسطر وجعلها نصف صفحة يوميا .. و نمشى طبعا على طريقة الحفظ فى ايام و التسميع فى أيام تانية
مع جعل شهر واحد للمراجعة المكثفة وليكن في رمضان . 

بهذه الطريقة ستجدوا الأطفال مع نهاية سنة خامس إبتدائي قد أنتهوا من حفظ القرآن الكريم كاملا . 

صفات المسئول عن تحفيظ الطفل :

  1. الصبر
  2. حب الطفل
  3. حب القرآن
  4. الإيمان باننا نؤدى عمل مفيد
  5. المصابرة والمرابطة و معناها سياسة  النفس الطويل. 
  6. ضرورى نكون مؤمنين بأن الله تعالى لا يضيع أجر من أحسن عملا لعل الله أن يجعلها لك من الباقيات الصالحات . 
و ده ما يمنعش اننا نبحث عن حد متحصص يراجع للطفل أو الطفلة كل ما حفظ و يفضل ان يكون بعد الإنتهاء من حفظ خمسة أجزاء لعمل اختبار شامل للأجزاء التي ختمت . 

أسلوب التحفيظ :
للطفل فى سن صغير :
  • عمل مسابقة ...مثلا استخدام سلم الخطوات بمعنى أن يقف ثلاثة عند خط واحد ثم يخطو كل واحد بعد أن يقرأ أية من السورة التي يراد تسميعها .فإذا أخطا يتأخر وإن كانت صحيحة يتقدم . وعند النهاية يكافئ الفائز بانى الون وردة باسمه فى شجرة تحفيظ القرآن


  • مش لازم قيد الطفل بمكان الحفظ او التسميع ، ممكن للطفل أن يتلو وهو على الأرجوحة أو في حجرك أو أن تطلبي منه أن يذكر آية وهو جالس وأية وهو واقف وهذه الأساليب تشجعه على الإستمرار والإهتمام بمتابعة الحفظ ، أو أن تحضروا له ميكرفون صغير ونجعله يردد الآيات ويتلوها . ومن المهم جدا كلما أنهى جزاءا أن نسجله و نخليه يسمعه  طبعا نحتفظ به ثم نخليه يسمعه في الرحلات أو أمام العيلة و اصحابه ليشعر بالإعتزاز ولا تفتر همته للمواصلة.
  •  وعلي المحفظ سواء كان اب او أم الحرص الكامل على الإستمرار ... و لازم يحرص على المحافظة و شدة الالتزام  و الثبات لإكمال الطريق .
  •  أن الإلتزام بجدول التحفيظ بشكل مستمر  يضع أسس إلتزام الأبناء مستقبلا على قراءة ومراجعة ورد ثابت يوميا لا يتخلفون عنه مهما كان السبب.
ملاحظات هامة :من المهم جدا  عند ترديد الآيات أو التسميع أن يكون بصوت مسموع ، حتى يسمع الطفل الحرف بأذنه ، وأن يكون جلوسك أمامه مباشرة، وأن تحتفظ بالتركيز عليه بجعل عينك في عين الطفل ، عندها سيشعر بجدية الموضوع وإحتواءك له . فإن كانوا أكثر من واحد دى ح تكون مناسبة أفضل لعقد المسابقة بينهما

في البداية قد يشعر المحفظ ببطئ في سرعة التحصيل (الحفظ والمراجعة)، لكن  بالصبر فستنموا ملكة الحفظ عندهم تدريجيا وستشعرون بالفرق مع مرور الآيام. 
- عادة يذهب الطفل من سن 6 أو 7 سنوات إلى دارلتحفيظ القرأن سوا كانت تابعة للمسجد او مستقلة ، ده مش معناه اننا نوقف الحفظ فى البيت ، لكن نعتبر حفظ القرآن فى المسجد مساعد لينا. 
و لكم تحياتى

مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/

الأحد، 11 سبتمبر 2011

التوأم عند دكتور الأطفال























أمس كانت الزيارة الدورية لطبيبة بناتى ، و انا أستعد لهذه الزيارة جيدا ً . . فقبلها باسبوعين اسير فى المنزل كأنى كمسرى ، ليس بمعنى اننى أطلق صفافير الإقلاع كلما خرج أحد من المنزل أو دخل ، إنما بصورة من لا يتحرك إلا و القلم فوق أذنيه . . و فجأة تقفز الورقة بين يدى لأدون أول بأول كل سؤال يخطر ببالى . . و لا ابالى بتعليقات زوجى الذى يسألنى عن كم المخالفات التى سجلتها اليوم ، فهو يرانى شرطى مرور يسجل مخلافات بكل من يمر بميدان الرسبشن أو من لا ينضبط فى اليو ترن [U-turn] الخاص بالليفنيج . . و لأنى مشغولة جدا و مركزة اوى فى جمع أكبر كم من الأسئلة لكى ألقى بها فى جعبة طبيبة "هوهوز" و "جى " فلا ابالى بتعليقات زوجى و التى تحاول ان تسمح بالسؤال الفلانى ان يفر منى . . لذلك كنت لا اجيب زوجى سلبا و لا ايجابا ، فيجب ان أذهب للطبيبة محملة بكل السينات و عليها هى الجيمات
و جاه اليوم المناسب و اتبعنا الروتين الخاص بكل مرة و اتصلنا بالمستشفى عشان نتأكد ان الدكتورة جاية ولا  لأ ؛ بدل ما نروح نقعد هناك ساعة ولا ساعتين على الفاضى ...  قدرنا نحجز بالتليفون مع ان ده ممنوع ، لكن الناس فى بلدنا طيبين ، و مجرد ما الممرضة عرفت اننا أهل "هوهوز " و " جى " وافقت على طول انهم يكونوا لنا وسطة و رضيت تحجز لنا بالتليفون .


وصلنا المستشفى بعد رحلة مش طويلة و مش قصيرة .... طويلة منذ قرار الرغبة فى الرحيل  ، فأنا أستعد فى كى ملابس خروج البنات و إعداد حذاء كل منهما ، و بافتة كل منهما ، و تغير الحفضات ، و غسل الوجه الكريم ، و تسريح الشعر اللعين ــ عشان ما بيتسرحش ــ ، و تحديدا بيتنعكش و هو بيتسرح .


و هوب خرجنا من المنزل بعد التأكد من كل شئ سنحتاجه بحوزتنا . . تبدو بناتى فى حالة بهجة لحظة خروجنا من باب الشقة ، و كأنهما يعرفان معنى التنزة و الخروج ، فقد أخذت كل منهما تقفز فى الهواء رغم حملنا إياهما ؛ ماهم لسة ما كملوش تمن شهور -. . حتى فى الأسانسير اللاتان كانتا تخافان منه ، ظلت تضحكان ، إلى ان دخلنا السيارة ، فقد كظمت كل منهما ضحكتها ، لأن السيارة كانت فرن عيش و نحن العجين المرغوب فى تسويته .... أجلست "جى" على كرسي الرضع بالسيارة ، بينما أخذت " هوهوز" على قدمى ، و انطلق زوجى يحملنا جميعا ً لأرض الميعاد و هى المستشفى اللى ولدت فيها ، فبالعيادة الخارجية التابعة له  يكون متابعتنا الدورية مع الدكتورة التى اخترناها بناء على تجارب أصدقاءنا ثم تجربتنا السابقة معها . . أشعر انها طبيبة متميزة بالتليفون ، تسعفنى و تصفى لى الأدوية و تعطينى علاج لكل مشكلة ، بينما نحن عندها فى العيادة ، اشعر كأنها أول مرة تكشف على طفل و لا تقول لنا أى شئ إلا إذا سألنا ، لذلك فى كل مرة أذهب إليها أجهز مينو
" menu" الأسئلة التى سأسردها لكم باجابتها طبعا ، ده مش امتحان شفوى زى ما قلت للدكتورة عندما لمحت ورقة الأسئلة فى يدى و قالتلى يا خبر أسود كل دى أسئلة




المهم ، وصلنا المستشفى ، دفعنا الكشف و كان 80 جنية ، نحن ندفع النصف و النقابة تدفع النصف  .. و رغم ان كل ما كان فى جيب زوجى 45 جنية إلا انه دفعها و جاء مبتسما ، يحاول ان يسترضينا حتى لا نطلب أى شئ . . محاولة فاشلة منه للحفاظ على وضعه المال ، و محاولة منه فى الحفاظ على حياة الجنيهات الخمسة فى جيبه أطول فترة ممكنة ــ ما هووو ما حدش عارف بكرة مخبى إيه ــ


نادت الممرضة علينا ، دخلنا حجرة الكشف لنجدها خالية ، الله ، امال فين الدكتورة ؟؟؟. . جاية جاية بس بتطعم بيبى تطعيم الروتا ، وقفت أقرأ المنشورات المكتوبة عن الروتا بحجرة الطبيبة ،و كانت مجرد دعاية لا شافية و لا كافية . . دخلت الطبيبة و هى تقول لممرضتها " يبقى الغدا عليكى النهاردة " كانت تقولها و هى تبتسم لنا ، فأجبت ابتسامتها بابتسامة قائلة : " لأ خليه علينا يا دكتور"
ــ أجابت و هى ترد على موبيلها الذى كان يرن بالحاح " لآ ، أصلهم من الصبح قاعدين يآكلوا " و استكملت بهمة و نشاط " ها ــ هوهوز عندها إيه"


و هنا بدأت أنظر فى ورقة الأسئلة و لم أعرف من أين أبدأ ، فقلت لها : " طيب أسأل حضرتك شوية أسئلة "
قالتلى " ها " . . و اثناء بحثى فى الورق كانت هى ترمق "جى" النائمة على كتف والدها و تقول مازحة " الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها ، و الظاهر انى ح أضطر ايقظها " . . كل هذا و انا مثل المحامى الذى حصل على الليسانس بالتزوير او بالغش فى الإمتحانات . . و فجأة قلت لها
ــ هى كمية الأكل ممكن تعمل حساسية للبىبى ؟
ــ يعنى إيه ؟
ــ أصلى كنت بأدى بناتى شربة خضار و فيها كوسة طبعا ، و قررت فجأة أديهم كوسة مسلوقة من غير اختبار حساسية على أساس ان جسمهم اتعرف عليها مع شربة الخضار


و لم تجب الدكتورة على سؤالى و لم تقل لى ، ان كانت كمية الطعام من الممكن ان تسبب حساسية أم لا ،و انما قالت " الكوسة ده أحسن خضار ، ده عبقرى ، ده احنا بلد الكوسة "


و اندمجت انا معها فى الإفيه ، و قلتلها طبعا ، هو فى حتة ما فهاش كوسة ، و استدرجت قائلة كل انواع الكوسة حلوة ، كوسة مطبوخة ، كوسة باشمل


و كأن الزيارة كانت بها شئ من الفوضوية ، لم تسر على التوقعات المرئية لنموذج الأسئلة التى وضعتها قبل اللقاء . . فكلما كانت تسألأنى الطبيبة عن " هوهوز" ، كنت أجيبها عن "جى" لسبب بسيط ان الأخيرة قد ظهر فى وجهها ثلاث نقط حمراء ، و تخوفت ان تكون من الكوسة او من القمح إللى أنا أكلتهولها . . , لكن الطبيبة طمئنتنى قائلة ، لأ دى قرصة حشرة ، مدام ليها مركز تبقى قرصة ، لكن لو هى لون بس تبقى حساسية ، و الحساسية نوعين ، نوع من الأكل ، و نوع بسبب تلامس الأكل مع الجلد


و هنا اندمجت فى طرح كل الأسئلة التى كتبتها و اكتشفت بعد رحيلى اننى سألت كل ما يتعلق بالطعام و نسيت ما هو أهم ، ربما لإحساسى ان ليس لدى من سيخبرنى بطرق طهى طعام بناتى و هما فى شهرهما التاسع ــ إلا أسبوع ــ


و انحصرت اسألتى فى :
ــ عدد البيضات الواجب ان يأخذوها فى الأسبوع؟؟
ــ بيضتيان بحد أقصى ثلاثة بيضات فى الأسبوع


ــ ازود القمح كل قد إيه ؟
ــ البيبى إللى بيحدد


ــ ممكن اضيف خضار جديد على شربة الخضار زى البسلة و الفاصوليا ؟
ــ ضيفتى بس لازم تشيلى قشر البسلة  ، يعنى تسلوقيها و تضربيها فى الخلاط و تصفيها


ــ امتى اوقف فيتامين الحديد ؟
ــ مع الفطام  و وقف الرضاعة 


ــ طب و الكالسيوم؟
ــ لما الطقم  كله يكمل


ــ طقم ؟!!!
ــ اهه طقم السنان


ــ أقدر ادى زبادى ؟
ــ ممكن ، و لو ما حصلش حاجة ، تقدرى تدى قمح باللبن


ــ مش اللبن ممنوع قبل سنة؟
ــ تمام


ــ طيب امتى أدى الزبدة ؟
ــ لسة بدرى . . هى الزبدة دى إيه يا حلوة


ــ إيه ؟!!
ــ الزبدة نوع من اللبان
ــ اه صحيح ، ده من ايام ابتدائى ، كان بيدرسولنا و تصنع الفلاحة القشط و الزبد من اللبن المحلوب الجاى من البقرة صديقة الفلاح "


ــ طيب امتى يكلوا أكلنا ؟


ــ هبت من مكانها و هى تقول نشكف و احنا بنكمل أسئلة ، و أجلسنا "هوهوز" على الميزان ، فكانت تنظر لها شذرا . . هوهوز طبعا هى إللى بتبص . . و عندما اجلسناها على سرير الكشف اقسمت هوهوز ان لا كشف ، و كانها بتقول للدكتورة ردى على الأسئلة الأول . . و لم تترك لها أى مجال للكشف فقد اخذت تجذب منها السماعة ثم مقياس الطول ، تقفز لأعلى ، تجذبها من ملابس ، يا بنتى اتفردى عشان آخد الطول ، تتلوى حولين نفسها ، اثبتى لحد ما آخد محيط الراس ، تلف راسها شمال و يمين . . و الظاهر ان الدكتورة قالت لنفسها : " انا كنت بأهرب من الأم للبنت ، لأ ، دى اسئلة الأم ارحم " ثم التفت لى و قالت ها عندك اسئلة إيه تانى :


- امتى ياكلوا اكلنا ؟
ــ من دلوقتى ، بس خلى بالك من الرز ، حطى عليه شوربة كتير و اهرسى الأكل كويس


ــ السرة كويسة ؟
ــ نضيفة


ــ راس " هوهوز " قفلت ؟
ــ لسة


ــ فى بقعة بنى فى رجلها
ــ ح تروح


ــ امتى أبدأ انضف سنانها ؟
ــ لما الطقم يكمل


جلست الطبية على كرسيها أمام مكتبها لتكتب لنا ما سبق و كتبته من كالسيوم و حديد و جيل لتخفيف آلام الأسنان و اضافت إليهم الكاتفلام شراب ، قالتلى ده نستخدمه لما الأنياب تبدأ تطلع .. الأنياب ؟!!! ده لسة بدرى أوى . . و ده معناه حاجة من اتنين ان الدكتورة دى أمينة ، و بتحاول تكتب فى الرجيتة حاجة جديدة و تعمل بالفلوس إللى دفعناها . . أو هى بتقولنا بطريقة لطيفة مش عايزة أشوفكم هنا تانى . . و طبعا عشان انا ست ظريفة أرجح الأولنية. . و ده كله لم يشغلنى عن استكمال اسئلتى للدكتورة قائلة " اشربهم ماية امتى ؟


ــ ماتفرقش انا بنتى ما شربتهاش ماية و هى رضيع خالص، و قالولى لما تكبر مش ح تحب الماية ، دلوقتى عندها 20 سنة و ما بتمشيش إلا  بالماية 


ــ زى العربية . . هههه ، عربية الرش


ــ أقدر أدي بمات الرضع طماطم ؟
ـ حطيها فى شربة الخضار


و فجاة هبت الدكتورة من كرسيها ثم استدارت لـ " جى " و بدأت فى قياس محيط رأسها و طولها و فحص اسنانها و سرتها و سألتها عن أثار الإلتهاب بالمنطقة الحساسة ، فردت انه قد شفى تماما ، و يجب ان تزدي من كمية الكريم التى تضعيه قبل الحفاض . . سالتها عن عطس "جى" اول ما تصحى ، قالتلى اول ما تصحى عادى ، لكن بعد كدة يبقى فى مشكلة . . و قبل ان استكمل أسألتى دخلت الممرضة و الصقه ظهرها بالحائط المجاور للباب . . فسألتها الدكتورة " فى إيه ؟"


ــ البنت إللى خدت التطعيم رجعت


ــ انا قيلالهم مناحدش يحركها


و خرجت الطبيبة و تركتنا جالسين و عادت بعد ربع الساعة لتجلس على مكتبها و تقول


ــ ادى عصير إيه ؟
ــ التفاح دلوقتى اضمن حاجة




كتبت روجيتا لـ "جى" مماثلة تماملا لروجيته "هوهوز" فيما عدا مراهم للثلاث حبات حمرا اللى ظهرت فى وجه "جى" لعلى أدهن منه " و عندما جاءت لكتابة وزن "جى " اكتشفت انها لم تزنها . . طلبت من زوجى وضعها على الميزان ، فواضح انه هبدها على الميزان ، ليه عشان قالته حضرتك حتطها قبل ما الميزان يبقى زيرو من فضلك حطها تانى ، فلما حطها تانى الجهاز هنج . . خرجت و هى تحمل الميزان و تنادى على الممرضة غيرولنا الميزان ده بقى ... جابت ميزان تانى ،  أجلست جى على الميزان التانى ، اعتقد انه لا يعمل لأنه سجلت الفرق بين وزن "جى" و "هوهوز" 50 جرام فقط . . و ده مش ممكن لأن "جى " قصيرة و مكلبظة و "هوهوز" طويلة و رفيعة ، يبقى إزاى يبقوا نفس الطول و الوزن ما احترامى للخمسين جرام الفرق
و اضح ان المستشفى فيها مشكلة فى الموازين بتاعتها ... لكن أنا مطمنة لأن عندى ميزان فى البيت ... و خرجنا من عند الدكتورة و سبنها بدور على ميزان كويس 


و اكتشفت انى نسيت أسألها أهم أسئلة و منها ان سائل العضاضة اختفى فلو بناتى شربته فى خطورة عليهم ، و "هوهوز"وقعت إزاى أتأكد انها بخير . . طب بناتى بتعرق من رجليهم و إديهم و "هوهوز " عندها صلعة فى آخر شعرها


أجابى زوجى قائلا خلاص بقى ، الصلعة بكرة شعرها يطلع و بناتك بتعرق لما كنتى بتلبس لكلوك فى الشتا


ــ طب و سائل العضاضة و الواقعة ؟
ــ إللى يطرقع ما يحسبش
ــ إيه الأفلاظ دى


ــ يعنى خلاص الست قاست النبض و كشفت بالسماعة على الصدر و الراس و الرجلين لو لقت حاجة كانت قالت . . طيب ما انا إللى قلتلها على السرة و هى ما كشفتش عليها من نفسها


أجبانى زوجى و كأنه ضاق هو الآخر بأسلتى و قال ، اسئليها المعاد الجاى . . و إلى اللقاء فى زيارة اخرى ، بس مش عارفة ح تكون مع نفس الدكتورة ولا دكتور أطفال تانى.


و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/