top ad

الأربعاء، 13 يوليو 2011

كلام مش لازم يتقال للأطفال


فى كلام كتير اتعود الأهل او الكبار او المسئولين عن الأطفال انهم يقولوهم و ما بيخدوش بالهم با، فى أطفال موجودة فى المكان .. عشان كدة المتخصصين درسوا الموضوع و اكتشفوا ان فى خمس أنواع من الكلام ما يصحش  يتقال للطفل أو يتقال قدامه و هى :

1. أنت غبي:
- لا تقل هذه الكلمة للطفل أبداً ، لأنها بتديله احساس بالنقص قدام نفسه و قدام  اصاحبه و جيرانه و باقى الأطفال فى العائلة ..  ومن الممكن أن تنشأ عقد نفسية في رأس الطفل حول هذه الكلمة.

2- كلمات السب أو اللعن:
- من اوائل الحاجات إللى مش لازم تتقال ابدا قدام الطفل و لا تتقاله ، ولا تشتم أحدا أمامه ، فتلك الكلمات البذيئة تبني له شخصية مهزوزة غير محترمة.

3- تمني الموت للطفل:
- لا تقل له " يا ريتنى قعدت عليك فطستك " ... " يا ريتك مُت لما ولدتك و لا يوم ما أمك ولدتك  " .. أو ماشبه ذلك ، مما يعطيه الحسرة على نفسه ، ويبدأ يكره ذاته، ومن الممكن أن يدعوه ذلك للإنتحار سواء الفعلى او المعنوى .. لكن تأكد هان الموضوع ده ح يكون سبب رئيسى فى كراهيتك او نذك من حياته .


4- أنت كسلان ولا تصلح لشيء:
- فهذه العبارة خطيرة جداً ، لو قلت للطفل الجملة دى فانت بتديه بايدك وثيقة بعدم الثقة فى نفسه و فى الحالة دى ما تلومش غير نفسك لما تلاقيه مش قادر و مش حابب المذاكرة أو بيمل منها أو مش قادر يتقدم فى دراسته بشكل أفضل.
 

5- استخدام " لا " كثيراً:
-        لا تستخدم كلمة " لا " أو جملة " لا تفعل .. لا تفعل كذا  .. لا مش كدة."  .. لكن الأفضل هو استعمال عبارة أخرى ، مثل " أعتقد أن تلك الطريقة هي الأنسب والأحسن وأنت تقدر تعملها"
فالطريقة دى  قادرة على دعم الطفل فى عمله أو هوايته و تديله ثقة فى نفسه  
 و أهم حاجة لازم تكون فى ذهننا هى : " إن الطفل كتلة من المشاعر و الأحاسيس وهو يفوق الإنسان الكبير في الحكاية دى .. و  وهذه الكلمات تولد في شخصيته الضعف والجزع من الأشياء .. و تربى جواة  الخوف من التجربة و المحاولة ، و بالطريقة دى نكون بنقتل الإبداع و الرغبة فى النجاح والتفوق في أطفالنا  .. و عشان كدة يجب على الوالدين أن يزرعوا في أبنائهم قوة الشخصية .. و الثقة فى النفس.. مستخدمين  الكلمات المؤثرة المحفزة و المشجعة و كلمات الحب و الحنان .

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

midlle ad