لنمو الرضيع

المتابعون

تحذير

حقوق الملكية الفكرية محفوظة لمدونة مامى لأول مرة و محذور على اى جهة أو موقع استخدام المادة المكتوبة أو النقل منها دون اذن كتابى

الرسائل و التعليقات ُتقبل من أعضاء المدونة فقط

Translate

share

Share/Save/Bookmark

الثلاثاء، 31 مايو، 2011

الأم تآكل إيه أثناء الرضاعة

امر طبيعى ان يزيد وزن الحامل اثناء فترة الحمل ؛  لكن الغريب ان الأم التى ترضع ابنها رضاعة طبيعية  لا تفقد الزيادة الطارئة على وزنها بسبب الحمل .. لأن الرضاعة الطبيعية فرصة عبقرية عشان كل أم تخس ؛ خصوصا ان جسمها بيكون على استعداد لتحويل السعرات الحرارية المطلوبة للرضاعة الطبيعية من خلال الدهون التي اختزنتها أثناء رحلة الحمل.


سيتطلب جسم الأم التى ترضع ابنها رضاعة طبيعية حوالي 500 سعر حراري إضافي في اليوم طول المدة اللي تقوم فيها بالرضاعة الطبيعية.



 الأطعمة التي يجب ان تناولها الأم اثناء الرضاعة : 
  1. تناول الحبوب الكاملة وحبوب الإفطار 
  2. الفاكهة الطازجة والخضراوات
  3.  الأطعمة الغنية بالبروتين والكالسيوم والحديد (وكالعادة، يمكنك مكافأة نفسك بطعام تحبينه بين الحين والآخر). 
  4. الأطعمة الصحية مثل اللبن الرائب أو الزبادي، والسندوتشات المصنوعة من خبز القمح الكامل مع الخضراوات ذات الأوراق الخضراء، والسلمون المعلّب، والتونة، والجبن أو الحمص، والبطاطا مع اللوبياء (الفاصوليا) المطبوخة، أو الفواكه.

أطعمة تزيد من  لبن الأم لكفى الرضيع :

  •  شرب الكثير من السوائل زى الماية و العصاير بشرط تكون تلاتة لتر يوميا  أو 12 كوباية ماية  .. و يفضل ان يكون  بين العصاير عصير البرتقال او الليمون لأنه بيزود اللبن بشكل متميز .. الخطوة دى ح تساعد كل أم على إنتاج كمية الحليب التي يحتاجها الرضيع .. تشعر غالبية الأمهات بالعطش عندما يقمن بالرضاعة الطبيعية .. و للأمهات إللى ما بتعطش  يستحسن انها تحط كوباية ماية جانبها تشرب منها  من  كل مرة تطعمين  رضيعك.

  • تكلى كل الأكل السابق ذكره

  • لو ابنك ما بيعانيش من انتفاخ او غازات انصحك بسلطة الزبادى لأن التوم بيساعد على زيادة اللبن

  • شرب الحلبة بيساعد على زيادة اللبن بشكل عبقرى

 


ما يجب ان تمتنع عنه الأم المرضع :

لازم تمتنع الأم عن تناول كل المواد الضارة لأنها  تتسرّب إلى حليبها عن طريق الدم .. و من الحاجات الضارة :

  1.    السجائر

  2. الدواء لا يؤخد إلا بعد استشارة الطبيب

  3. راقبى أكلك و شوفى ابنك امتى بيتألم أو عياطه بيزيد و شوفى كلتى إيه النهاردة و امنعيه ، لأن بعض الرضع بيجيلهم مغص من الفول إللى بتأكله الأم .. و رضع تانية بتتألم لو الأم كلت أحد منتجات الألبان ، و معظم الرضع تتألم من أكل الأم للبصل أو الثوم 

  4.  و مش بس تراقبى أكلك عشان الغازات إللى ممكن تصيب ابنك لكن عشان كمان تحميه من الحساسية ، أو الطفح الجلدي ، أو الإحتقان او التصفير عند التنفس

  5. ويستحسن ان كل أم تمنع أكل الحراق او الحرّيفة (الحرّة) لأنها تزعج بعض الرضع .. و عشان تعرفى ان كان ابنك بيتعب من أكلك للحراق و لا لأ .. فمافيش قدام غير طريق التجريب والخطأ، لأن التحسّس من الأطعمة ومكوناتها يختلف من طفل إلى آخر.

  6. إذا وجدت أن الدجاج مع الثوم أو الخضراوات بالكاري لا تزعج طفلك، فلا تبتعدي عنها و كليها بالهنا و بالشفا .. لكن هناك ملاحظة عامة تحذّر من تناول البروكولي، والكرنب، والبصل، و القرنبيط وغيرها لأنها تسبّب المغص الشديد للرضع بسب الانتفاخ.

  7. يجب ان تمتنع الأم عن أى أكل يسبب لها هى انتفاخ لأنه بيسب غازات للرضيع


 

تناول الفيتامينات :

أولا ً :  الحديد

إذا كنت قد تناولت أقراص الحديد خلال فترة حملك، فقد لا تحتاجين إليها ابعد الولادة  . . لكن الأفضل انك تستشيرى  طبيبتك لمعرفة اقتراحاتها ونصائحها في هذا الخصوص. .. لكن ده ما يمنعش انك تحرصي على أخذ وجبات متنوعة ومتوازنة.

ثانيا : الكالسيوم
لن تحتاجيه غير أول ست شهور من الوضع ، لأن رضيع سيسحب من جسمك مخزون الكالسيوم لك ، و ان كنتى بعد سن الأربعين ، فقد يعرضك هذا الأمر لهشاشة العظام ، لإانصحك ان تستمرى على فيتامينات الكالسيوم حتى ست شهور من عمررضيعك

ينفع الرجيم  في فترة الرضاعة الطبيعية؟

أهم حاجة نعرفها ان الأم التى ترضع طفلها لديها استعداد كامل على فقد كمية كبيرة من الدهون ، عشان كدة مش لازم تمنع نفسها عن الأكل عشان تخس ، خصوصا الأكل الصحى ، لكن ضرورى تمتنع عن الأكل الدهنى و السكريات ، و تحديدا تمتنع عن أكل الحلاوة الطحينية إللى كل الستات بتآكلها على أمل انها بتزود اللبن   ؛ و ده مش حقيقى ــ الحلاوة الطحينية بتزود الوزن فقط لا غير ، لكنها ساعات بتحسس اللأمهات بالعطش فتدفعها على شرب كميات كبيرة من الماية ، و الماية هى العامل الرئيسى فى زيادة اللبن ، لكن مش الحلاوة ، يعنى لو شربتى ماية من غير حلاوة ، اللبن ح يزيد ان شاء الله ـ،،،

ف الطعام الصحي وقليل الدسم بالإضافة إلى ممارسة التمارين الرياضية أسرع حاجة لإنقاص الوزن من غير ما نضرر بالبي بى .

لكن ممنوع أى أدوية أو أعشاب لإنقاص الوزن اثناء الرضاعة
و اوعى تنسوا ان الرضاعة الطبيعية بتحرق الدهون اللي تراكمت أثناء الحمل والتي تستخدم في إنتاج الحليب... تحرق الأم المرضعة سعرات حرارية أكثر بكثير من الأم غير المرضعة، مما يعني أن معظم الأمهات المرضعات يخسرن حوالي نصف كيلوجرام في الشهر، فقط نتيجة الطاقة التي يتطلبها إنتاج الحليب.

مع ذلك، علي كل أم الانتظار ما بين 10 أشهر وعام كامل لاستعادة وزنها الذي كانت عليه قبل الحمل. .. و يا كل أم  : " اوعى تقللى أكلك عشان تخسى لأن ده ح يأثر عليكى و على ابنك  و على مخزون الحليب عندك"

و لك تحياتى
مامى لأول مرة

‏هناك 3 تعليقات:

  1. بجد الموضوع ده جميل قوى

    ردحذف
  2. لو الام عاوزه تزود لبنها تعمل ايه ارجو الرد

    ردحذف
  3. من فضلك تشتركى فى مدونة " مامى لأول مرة " عشان نقدر نرد على سؤالك

    ردحذف

please live a comment or a message
ارجو ان تترك تعليق او تجربة شخصية

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

moving sky