top ad

الأحد، 9 يونيو 2019

تعاليم و نصائح ح تفيد اطفالنا مدى احياة


علموا أولادكم و بناتكم....
1-
يقصوا ضوافرهم
2-
يعرفوا الهدوم النضيفة من إللي محتاجة غسيل
3-
يعرفوا يعملوا سندوتش (يأكلوا نفسهم أو غيرهم)
4-
يشيلوا طبقهم بعد الأكل و يفضوا البواقي قبل ما يحطوه في الحوض
5-
يمسكوا طبق تحت البسكوت أو الشيكولاتة أو أي حاجة تانية عشان الفتافيت
6-
يكلوا من الجزء القريب ليهم في الطبق و من غير دوشة و تخبيط
7-
مايكلوش بكل إيدهم و صوابعهم و طبعا و بقهم مش على مصرعيه
8-
يبقى عندهم وعي بنفسهم و جسمهم و ريحتهم و نضافتهم
9-
ينشروا الغسيل و يلموه

10-
مايخشوش بيوت الناس من غير إستئذان
11-
مايتحشروش في خصوصيات الناس
12-
مايدخلوش على حد بيته بإيدهم فاضية و خصوصاً أول مرة
13-
يلموا الزبالة و يشيلوا الحاجة الواقعة من غير ما حد يطلب منهم
14-
يعرفوا يسرحوا شعرهم
15-
يختاروا لبسهم و تفاصيلهم و قصة شعرهم
16-
يفتحوا الباب للكبار (وللست) و يعدوهم الأول و يدوهم دورهم في الطابور لو لزم الأمر
17-
يشيلوا معاكم أكياس الخضار أو السوبر ماركت أو أي أكياس تانية أو على الأقل شنطتهم
18-
يعرفوا الفرق بين الطناش و اللامبالاة و التنازل و التسامح و أخد الحق و الجبروت
19-
يرقصوا...يغنوا...يرسموا...يتكلموا...يجروا...يعبروا...
20-
يسألوا و يتسائلوا و يناقشوا و يعترضوا أو يقبلوا
21-
يطفوا الأنوار و الأجهزة الغير مستخدمة
22-
إزاي بنقفل البيت قبل السفر و ليه بنفتح الشبابيك الصبح
23-
يغسلوا الكوباية إللي شربوا فيها
24-
يعتذروا بس لو مقتنعين و بجد آسفين
25-
يتكلموا بصوت واضح و يبصوا في عين إللي بيكلموه
26-
ياخدوا قرار و يتحملوا عواقبه
27-
يعملوا أوردر و يراجعوا الحساب...و يسيبوا تيبس مش مجرد فكة
28-
يحنوا على الفقير و المشرد و الضعيف و المسكين
29-
يقربوا من الحيوانات بدون خوف و يحسوا بيهم و يأكلوهم
30-
يسألوا على أصحابهم و قرايبهم
31-
يبدأوا بخير ... كل مرة و على طول
32-
الجمع و الطرح و جدول الضرب من غير آلة حاسبة
33-
يقروا كتب و يشوفوا أفلام و يتذوقوا الفن و يقدروه
34-
يحبوا و يكرهوا و يفرقوا بين الإتنين و يتصرفوا بإللي حاسينه
35-
مايخافوش
36-
ماييأسوش
37-
مايهربوش
38-
مايكسلوش
39-
مايستعفوش و مايفتروش و مايتريقوش
40-
ولو عملوا أي حاجة من دول يتحملوا عواقبهم و تأثيرهم و مردودهم على حياتهم
41-
يسمعوا عشان يتسمعوا
42-
إن الإختلاف مش سبب للقطيعة أو الخناقة أو الغضب أو الفراق
43-
يقبلوا غيرهم عشان يتقبلوا
44-
مايسلموش لحد و يمشوا وراه عمياني
45-
يختاروا إللي يناسبهم هم....بس
46-
يسمعوا صوتهم الجواني
47-
يسلموا سلام فيه ثقة و إحترام
48-
يقبلوا الفشل و يفضلوا يحاولوا
49-
يحافظوا على مساحتهم الشخصية و النفسية
50-
مايسيبوش أحلامهم ولا يغيروا دنيتهم عشان شخص
51-
يقدروا ظروف الناس
52-
يسعوا لحب الناس و يحافظوا عليه
53-
الحمد و القناعة و الرضا
54-
الطموح و المثابرة
55-
الشجاعة و الحذر
56-
يتصرفوا إزاي لو تاهوا
57-
ما يخافوش يسألوا و يتسائلوا عشان يوصلوا
58-
قيمة التعب و المجهود و الشغل و كسب قوتهم
59-
يعتذروا عن إقتناع
60-
يحلوا مشاكلهم
61-
يدفعوا الحساب
62-
يقدروا إللي ساعدهم أو قام على خدمتهم
63-
يضيعوا وقتهم في حاجة بيحبوها قوي
64-
يستثمروا شوية وقت في حاجة هاتفيدهم
65-
يسافروا
66-
يسافروا
67-
يسافروا
68-
يحبوا يحبوا يحبوا
69-
يرقصوا
70-
يرقصوا
71-
يرقصوا
72-
يقبولوا نفسهم و إختلافهم عن غيرهم و يعرفوا مميزاتهم و عيوبهم و يستغلوهم لصالحهم
73-
يختاروا كلامهم
74-
يختاروا علاقتهم
75-
يختاروا خناقتهم
76-
تهذيب النفس
77-
تجديد أولاويتهم و إعادة ترتيبها لما يحتاجوا
78-
يرتبوا دولابهم
79-
يدوا... زي ما بياخدوا
80-
الفن و العمارة
81-
التاريخ
82-
الحيادية
83-
لو مش عارفين أو مش فاهمين أو مش متأكدين ... يسألوا
84-
إن ماحدش بيعرف كل حاجة
85-
إنه من الذكاء إنك تبقى عارف إنك مش أذكى واحد
86-
إن الوصول لقمة النجاح ممكن يكون بداية الخسارة لأن الحفاظ على النجاح أصعب من تحقيقه
87-
يعملوا فلوس و يحوشوا
88-
مايخافوش من الجرح ولا الخسارة
89-
إن الوقت الصعب بيحلي رؤيتنا للدنيا
90-
إن الخسارة بتعلمنا نقدر المكسب
91-
السباحة
92-
الرفض
93-
الإختيار
94-
تحمل عواقب الإختيار
95-
الجَّلَد
96-
شوية نجارة و أعمال يدوية يعرفوا يصلحوا بيهم المكسور
97-
يقروا مواصافات الأدوية و أعراضها قبل ما ياخدوها
98-
فصيلة دمهم و تفاعلات جسمهم مع الأكل أو الأدوية و حتى أنواع الرياضة
99-
يعترفوا بماشكلهم
100-
يطلبوا مساعدة
101-
يقيموا الناس
102-
يتقوا شرهم
103-
لما دنيتهم تحلو ماينسوش إللي كان معاهم و جنبهم و هي وحشة
104-
مايستعفوش
105-
مايتنمردوش
106-
مايخونوش الأمانة
107-
مايكتموش الوجع و الغضب عشان عمرهم ماينقصفش و جسمهم مايشتكيش
108-
يلبسوا إللي مريحهم و لايق عليهم
109-
ياخدوا صور حلوة و يحطوها حواليهم في البيت و المكتب
110-
يرجعوا الحاجة مكانها
111-
يبقى ليهم خصوصية و سر و خزنة و مساحة خاصة يحفظوا فيها إنشالله حتى فكرة أو حلم مايشاركهمش فيه و لايعرفه حد
112-
مايخلوش آمالهم و احلامهم متوقفة على شخص
113-
مايتعلقوش بالحبال الدايبة
114-
يدخلوا في شراكات و يخرجوا منها بهدوء و كياسة و أدب و بأقل الخسائر الإنسانية!
115-
يبقوا إللي هم عايزين زي مايحسوا و وقت مايقدروا بدون التعدي على "أي" آخر!
116-
يقولوا الحقيقة
117-
يغلبوا كبريائهم
118-
يشوفوا الصورة الكاملة و يخرجوا برة الموقف عشان رؤيتهم تكون أوضح
119-
ياخدوا حقهم
120-
يعرفوا إن النفس أمارة و يتعلموا ان الإيمان حياه و الرضا سعادة
علموهم إننا ماينفعش نعلم حد حاجة إحنا أصلاً مابنعملهاش و ربوهم عشان ينفعوا نفسهم قبل ماينفعوا غيرهم... يختاروا يعيشوا حياتهم بكل وسائل النجاح و من غير ما يخسروا نفسهم و دينهم و مبادئهم

و لكم تحياتى
مامى لآول مرة

السبت، 25 مايو 2019

الصدقة هى اول شىء تعلمه لطفلك

من السهل جدا ان تضع فى يد طفلك جنية و تطلب منه ان يضعه فى صندوق المسجد بعد أن تقص عليه قصص تعلمه أهمية الصدقة


و فى هذا الفيديو نوضح أهمية و فوائد الصدقة التى من الممكن أن تقصها على الصغير

الأربعاء، 15 مايو 2019

تعالوا نتعلم نحب اولادنا

عارف ليه ابنك اما بيعوم بيفضل يندهلك عشان تتفرج عليه؟!
عارف ليه كل ما يجيب جون مبيبصش في عيون حد غيرك إنت؟!
عارف ليه لما بيجيب درجة كويسة مبيجريش على حد بورقة الامتحان غير عليك إنت ويفضل واقف أدامك عشان يسمع رأيك فيه؟!
عارف ليه لما بيصلي بييجي يفرش السجادة أدامك انت وبعد ما يسلم يفضل قاعد مستني كلمة منك؟!
لإنه ببساطة بيستمد كيانه وروحه ونظرته لنفسه من نظرتك إنت ليه ...


لو العالم كله قال له إنه كويس وإنت مش شايفه كده عمره ما هيشوف في نفسه خير.
ولو كل العالم حاولوا يثبتوله ضعفه وفشله ويقللوا من قيمته ... برضه مش هيبص إلا في عيونك إنت ... ومش هيشوف صورته الا جوا عيونك انت بس.
يعني ولادنا بيستمدوا ثقتهم في نفسهم من ثقتنا احنا فيهم وتحفيزهم ودعمهم.
الطفل اللي شخصيته قويه انت السبب في قوته والشخص المهزوز الضعيف نتاجك انت برضه.
دائمًا قول له:
أنا بحبك
أنا فخور بيك
انت ممتاز
حتى لو هو مش كده هيحاول يبقى كده عشان يكسب ثقتك وتفضل تحبه.

الجمعة، 3 مايو 2019

English for 2nd primary - the 2nd term الانجليزى لصف الثانى الابتدائى - التيرم الثانى


Complete :
-         P…..n
-         B….y
-         B….n
-         …….in
-         Pl…..ne

-         Mot…..r  b….ke
-         Morn……ng
-         Aftern………n
Is it a cat ?  No ,………………..
What is ……… name ?


Write the opposite
-         Fast       x         …………………
-         Big          x    …………………
-         Dad   x    …………………
-         Grandpa  x    …………………
-         Boy     x    …………………
-         He     x    …………………
Complete:-
-         A – ………                   B – ……                 ……  – c                     D – ……       ..... – .y                  ….… – f                         … – g                           H – ..…                           ..…– …..                  J  – ……                    …… – k                     L – ……
-         M – …                 ……– n                P –….                              …. – q
-         R –….                        …..– s          U – u          V – …..              …….– w
-         ….– x                            ……– y                        ….. – z
-         i-……
Write fast or slow
-      It is a  ………….…… it is very………………
-      It is a ……………….. , it is …………………..
-      It is a ……………., it is ……………..
-      It is a ………………….. it is very …………………
connect with the right answere :
1.    Good morning
2.    I’m fine
3.    Is it a lemon ?
4.    How are you
5.    What is this ?
6.    Very
7.    Mr
8.    Good
9.    Good
10.                       How are
1)    I’m fine thanks
2)     Morning
3)    you
4)    afternoon
5)    Well
6)    Thank you
7)    Jolly
8)    It’s an insect
9)    It is not  … it is an orange
10)          Good morning

Complete the dialogue:
Good afternoon , Mr Jolly
……………………………….. biffy
How are you ?
very…………………..and you
I’m ……………………………….
It is a …………….. it is very slow
It is a …………….. it is very fast
Write a word start by :
-         L…………….       – B………………    - c………..   – V………
C……………….    – a……………..    – r…………….  – d………….
…………….. is a grandma
…………….. is a grandpa
………………… ,I’m Sue (Hi , bye , name)
He   (am – are-is) a boy
She  (am – are-is) a  nice girl
It  (am – are-is) a  toy  shop

Make a questions :
-         It is a dog
………………………………………………..
-         It is a cat
…………………………………….
Complete the dialogue:
……………………………………………… Biffo
Good morning , Mr Jolly
How are you ?
………………………………………………..and you
I’m ……………………………….

Write a sentens by using the word in the box:
It is a taxi                         
Yellow

…………………………………………………………………
It is a lorry                        
Green

…………………………………………………………………
It is a boat                         
Purple

…………………………………………………………………
Write the capital  letters :
n……………..                                    a…………….
i…………..                                        q……………
y……………….v……...                                 d……………
e…………..                                      f………….
h……………………                             m………….
b……………. u……….o………….p……….s…………..g……….h………                            j……………r…………..t……….l……..z……….x…………c…………
 (it’s – they are) a dog
samir play. .....................is best friends.




Complete the dialogue:
What is ………… ?
………………. a dog
No it …………………. A dog
……………….. a cat ?
Yes , …………………….
……………………… yellow ?
No , …………………………..
Complete the dialogue:
Jane; Hello. My ....................is Jane.
Jane: What is your name?
Tom: Hi. My name ................Tom.
Tom: How .............you?
Jane : ...................,thank you.
Jane: How old ……… you?
Tom: I ..................seven
Complete the dialogue:
……………………………………………… Biffo
Good morning , Mr Jolly
How are you ?
………………………………………………..and you
I’m ……………………………….
Write a word start by :
-         L…………….       – B………………    - c………..   – V………
-         C……………….    – a……………..    – r…………….  – d………….
Match :
-         What is it ?
-         Is it a train ?
-         Is it a car ?

-         No it is not
-         It is a train
-         Yes it is

-         What is it ?
-         Is it a tin ?
-         Is it a pin ?

-         No it is not
-         It is a tin
-         Yes it is
Complete the dialogue:
Good afternoon , Mr Jolly
……………………………….. biffy
How are you ?
very…………………..and you
I’m ……………………………….
Complete with big or small :
-     It is a toy , it is ………………..
-     It is a lorry . it is ………………….
 Complete :
-     What is ……name ?
-     What ………. Your name
-     ………. Name ‘s Jack
-     My name is …………..  
Choose the correct answer:
1- I am singing ( a – an) song.
2- There is (a – an ) insect on the rock.
3- Look ! it is ( an – a) octopus.
4- I eat ( a – an) egg.
(He – She – It) is a bag.
Hello , what’s (my – your )name ?
(my - your) name’s Dan
Hi what (it – is) your name
My name (yes – is) Lily
3) What is (there – this – the)?
4) It’s a (pencils – pencil – pencil’s).
5) (He – She – It) is a rubber
4)Write a or an:
1- ..........fly. 2- ..........ant.
3-.........elephant. 4- ...........worm.
5-............octopus. 6- ..............hat
2)Write the following correctly :
1- i am a boy
.....................................
2- she is a teacher

...........................................
3- my grandpa is fantastic.

.............................................


8)Fill in the blanks using the following words:
(He – It – she - you)
1- My dad is a doctor. ....................is clever.
2- I can see grandma in the photo. ...................is nice.
3- This is a desk. ........................is blue.
4- How old are .................?
5- samir play. .....................is best friends.
4)- Match the following:
1- How are you?                                     a- big lions.
2- They are                                             b- My name is Tom.
3- What's your name?                             c- Fine, thank you
4- It is a                                                   d- class 1 - A
5- We are in                                            e- tall giraffe.
3-Answer the following questions:
1- it is a bag?
Yes,………………………………………………….
2- it is a cake?
No,………………………………………………….
3- what it is?
Yes,………………………………………………..
No,…………………………………………………. 
Choose the correct answer:
1-              Is it (a – an ) dog.
2-              This ( is – are ) a book.
3-              I (am – is – are) in the classroom
4-              (It – She – He ) is a cat ?
5-              Yes it ( is – isn’t)
6-              She is (a – an ) nice girl.
7-              what ( is – are ) this ?
8-              what ( your- my ) name ?
9-              my name ( is – are )  jack
10-        (It's – They are) a dog
Write a word stat by
-     T ……………                      - b  ……………             - w……………
-     F ………………
10- Change the following into negative:
1-  It is my pencil
…………………………………………………….
complete :
My ……………..… is hala
……….….. name is Adel
…………morning
III- Match the sentences with the suitable pictures :
1. This is a radio    
Yes……………………………………………
No ……………………                                      a.

2. Can you see my ruler ?        
Yes……………………………………………
No ……………………                                      a.

3. These are my chairs .     
Yes……………………………………………
No ……………………                                      a.

                         
4. It's a computer .    
Yes……………………………………………
No ……………………                                      a.

5. My new bed is big . 
Yes……………………………………………
No ……………………                                      a.

                                
 A) Underline the correct word in brackets:-
1) What’s ………………. name? (you – your – yours)
2) I …………………… Liza. (am – is – are)
3) ………………… is your name? (where – What – how)
4) ………………….., I’m Sue. (Hi – bye – name)
5) What …………………. your name? (is – are – am)
C) Rearrange the sentences:-
1) is – name – What –your?
………………………………………………………………...
2) name – your – What’s?
………………………………………………………………....
3) name – my – Hello! – Amira – is.
……………………………………………………………….....
1) this – What – is?
………………………………………………………………….………….
2) insect – It – an – is.
………………………………………………………………….………….
3) a – is – teddy – It.
………………………………………………………………….………….


A) Complete:-
A – ………                   B – ……                 ……  – c                     D – ……       ..... – .y                  ….… – f                         … – g                           H – ..…                           ..…– …..                  J  – ……                    …… – k                     L – ……
M – …                 ……– n                P –….                              …. – q
R –….                        …..– s          U – u          V – …..              …….– w
….– x                            ……– y                        ….. – z
i-……
My name is ……………………
Supply the missing letter
….range
b…… ll
gi….. l
ca……
ca…..
b ….. s
d ….ll
 te…...
Te…dy
d…..g.
b _ y
tra …. n
t ….ddy
b…. ar
to ….. s
 app ……e
r ….bber
penci…
… ag
ted …y
…………………………………..
D) Put (a) or (an):-
1) …….. elephant                              2) …….. apple
3) …….. banana                                        4) …….. owl
5) …….. car                                        6) …….. umbrella
7) …….. rubber                                 8) …….. ice-cream
A) Rearrange the sentences:-
1) colour – What – it – is?
………………………………………………………………….………….
2) a – It – bag – blue – is.
………………………………………………………………….………….
3) yellow – It – a – is – pencil.
………………………………………………………………….………….
4) orange – is – It – an – balloon.
………………………………………………………………….………….
1) blue – yellow – a – It – bag – and – is.
…………………………………………………………………………..………
2) pencil – a – It – purple – is.
………………………………………………
3) green – car – orange – and – is – It – a.
………………………………………………………………………….………

4) It – a – is – balloon – red.
………………………………………………………….………………………
B) Complete the answer using “is / isn’t”:-
1) Is it a lion?
Yes, it ………………………………..
2) Is it a cat?
No, it …………………………………
3) Is it a monkey?
Yes, it ………………………………..
4) Is it an insect?
No, it …………………………………




Write the correct    answers :
-      It is ………. Apple
-      It is ………….. grey umbrella
-      It is …………….. brown taxi
-      It is……………….. bike
-      It is ……………. Orange
-      It ……………….. umbrella
Write fast or slow
-      It is a ship …… it is very………………
-      It is a bus , it is …………………..
-      It is a motorbike , it is ……………..
Complete :
-…………….. is it ?
- ………. It a train ?
- No . ………………….not
- ……….. is a boat

Arrange the sentens :
Red – bad – it – is – a
……………………………………..
Slow – it –  ship – is – a
………………………………………………..
An – car – is – orange – it
………………………………………………………

B) Colour and supply the missing letter:-

r _ d                   pur _ le                        gree _


_range                whi….e                       yel..ow


se _ en  7                             eigh _ _    8                          ni _ e 9