top ad

الجمعة، 28 ديسمبر 2012

بنتى حرارتها ما بتنزلش - انقذونى


بنتى حرارتها ما بتنزلش - انقذونى - http://mamy1st.blogspot.com/

انا بنتى عمرها 9 شهور من تلت ايام قامت الصبح عنيها وارمة و حمرا ... جت على آخر النهار و سخنت ، ادتلها لبوس سيتال ، ما عملهاش حاجة ... و تانى يوم سخنت اكتر و وصلت حرارتها 40 و ادتلها نوعين لبوس مختلفين برضة الحرارة ما نزلت و فضلت عنيها وارمة و حمرا مع ان مافيهاش أى افراز و نضيفة من جوة ... و رحت للدكتور كتب لها على علاج و مخفض و قالى دى نزلة برد هى إللى عملت فيها كدة ... و رغم انى بأديها العلاج و مع ذلك السخونية ما بتنزلش و لسة ثابتة عند 40 درجة ... قلقت و طلبت الدكتور ، قالى لو بعد تلت ايام دوا السخونية ما عملش حاجة ابقى أديها حقن مع انها خدت مضاد حيوى زى الدكتور ما كان كاتب لها ... أعمل إيه ؟؟؟ حد يجاوبنى ؟؟

الإجابة :


-->

الإحابة :
يقول الدكتور رفعت الجابرى أن الأطفال فهذا العمر عندما ترتفع حرارتهم و تظهر الحرارة على عيونهم بيكون بسبب ميكروب غريب  اسمه كلاميديا ... الميكروب ده هو المسؤل عن التهاب العين و ارتفاع حرارة  الرضيع و احسن شئ لعلاج الطفل هو اعطاءه مضاد حيوى اسمه " ازيسترو مايسون " او "زيستروماكس " مع مخفضات للحرارة كل اربع ساعات لأن الحرارة ممكن تفضل تطلع و تنزل لمدة يومين تلاتة .




African affiliation program

من فضلك اعملى كمدات لبنتك ، و اديها المخفضات و المضاد الحيوى ... و كل اربع ساعات تدى مخفض حرارة نوع مختلف عن الاربع ساعات اللى فاتوا عشان فى المخفاضات لازم تتآخد كل تمن ساعات ... و نعرف ان نوع المخفض مختلف إزاى ؟؟ من التركيب الكيميائى جوة النشرة الطبية 

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة

midlle ad