top ad

الاثنين، 7 نوفمبر 2011

الخصية المعلقة لازم تتعالج قبل عمر سنة



وصلنا سؤال بيقول :
ابنى عمره ثمانيه اشهر ، عنده الخصيتين مرفعين ، وسوعى بينزلوا لتحت ، فهل هذا طبيعى  ... من فضلك ارجو الاجابة 


و قبل ما نجاوب لازم تعرفوا:







قبل ما نجاوب لازم تعرفى :
ما هى الخصية المعلقة :
اثناء الشهور الأولى من الحمل تكون خصية الطفل إلى جوار الكلية ، يعنى جوة بطنه و تنزل بالتدريج مع أشهر الحمل إلى ان تستقر داخل الكيس الخاص ، و ده بيحصل قبل الولادة ، ليولد الطفل و خصيتيه داخل كيسهما .. لكن فى بعض الأحيان الخصية دى تتوقف اثناء رحتلها و ما تنزلش فى الكيس و هى دى إللى بنسميها خصية معلقة .

و للاجابة على السؤال :

لازم  كل أم تكشف بشكل خاص على خصية رضيع  من أول يوم للولادة عشان لو اكتشفنا حاجة نقدر نعالجها .. و موضوع ان الخصية معلقة يعنى انها موجودة جوة بطن الرضيع ..  و وجود الخصية داخل بطن الطفل يعرضها للتلف و يفقدها وظيفتها عندما يصل الطفل الرضيع لسن الشباب . . ف العلاج يكون من أول يوم و ما استناش لحد ما الطفل يوصل عمره سنة أو سنتين ، لأننا بالشكل ده بندمر الخصية و بنقضى على وظيفتها .

مكان وجود الخصية :
من جميل صنع الله ان الخصية يجب أن تكون خارج جسم الطفل لأن حرارة الجسم تتلف الخصية ؛ و هى المسؤلة عن استمرار النوع و التكاثر البشرى على سطح الكرة الأرضية . . فوجود الخصية داخل الجسم يعرض الحيوانات المنوية للموت ، مما يسبب العقم فيما بعد للطفل لا قدر الله . . ده غير انها ممكن تتسبب فى وجود أمراض سرطانية . . لذلك أذا فحصنا الطفل قبل الولادة مباشرة ووجدنا ان خصيته غير موجودة بالكيس الخاص بها لابد ان يعرض على جراح ليساعدنا على نزو ل الخصية فى أسرع وقت ممكن و قبل ان يصل عمر الطفل إلى سنة حتى لا تتلف

و لكم تحياتى
مامى لأول مرة



midlle ad