top ad

الخميس، 21 أبريل 2011

اسباب أخذ الطفل الرضيع للطبيب


فى امهات كتير ما بتوديش أولادها للدكتور إلا لما يكون عيان أو فى حالة مستعصية . . و مهما كانت الحالة خطيرة بعض الأمهات لا تعيرها اهتمام سواء بسبب عدم المعرفة او الكسل ، و قد تكتفى بخبرة الجيران و المعارف و الأقارب ، و لما تدهور الحالة جدا تقول : " طيب ، واضح انى لازم أروح لدكتور الأطفال " .

و يمكن ده سبب انتشار حالة الكهربا الزيادة على المخ إللى انتشرت بشدة فى ايامنا . . و سببها الرئيسى ان الأم اولا ما بتلاحظش ان ابنها سخن ، و حرارته زادت عن الحد الطبيعى و هو 37 درجة مئوية .

و الحرارة الزيادة لو وصلت للدماغ ح تعبر للمخ ، و المخ ده الموتور إللى بيمشى بنى آدم ، فلو سخن بتبقى مشكلة اولها الصرع او الكهربا الزيادة ، و اسألوا أى حد موتور تلاجته سخن و فضل مشغلها .
و فى حالات تانية كتير تستدعى العرض على الطبيب و خصوصا لما الرضيع يكون ما بيكبرش و نموه مش تمام ، و الأم ولا هى هنا و فاكرة انها عاملة إللى عليها و زيادة .. و بتسشألأ باندهاش : " ليه ما حدش خبط عليا عشان يدينى نيشان الأم المثالية "

و عشان كدة بأنصح كل أم و خصوصا الأم لأول مرة انها تزور الدكتور بشكل دورى حتى لو ابنها ما بيعانيش من حاجة ، و اول زيارة ممكن تكون من اول اسبوع للولادة عشان تحدد مع الدكتورة او دكتور الأطفال الروتين اليومى للرضيع و هو عبارة عن : ساعات و مواعيد الرضاعة ، الفيتامينات ، الطريقة تغذية ، ساعات النوم . . هذا غير الكشف على دوران رأس و قاع العين و الوزن و الطول و عملية النمو . . إلخ
و تفاصيل زيارة طبيب الأطفال ممكن تعرفوها من الرابط ده



لكن من أهم الأسباب التى تستدعى زيارة الطبيب هى :
1. ارتفاع حرارة الرضيع : عندما ترتفع حرارة الرضيع إلى 38 ْم أعمليله كمادات باردة على جبينه أو مخدات جلدية، أو أبق رجليه دافئتين . . عند استخدامك المخدات الجلدية غطيها، بمنشفة ناشفة لمنعها من الملامسة المباشرة مع جلد البيبى .. و إذا استمرت الحرارة لساعات عليكى باستخدام اللبوس الخافض للحرارة و هو مرتبط بعمر الرضيع ، بيتباع حسب سن الرضيع . . و بعد ما يآخد اللبوس ، لازم فورا نروح للدكتور عشان يعرف سبب ارتفاع الحرارة و نعالجها ــ و ما تنشوش أن أفضل طريقة لفحص درجة حرارة البيبى و بدقة هي قياس درجة حرارة جسمه من فتحة الشرج .. ضعي الطفل على حضنك بحيث يكون مستلقيا على بطنه، رجي ميزان الحرارة حتى تنزل النقطة الحمراء تحت درجة 37ْم . ضعي الميزان برقة في شرج الرضيع واتركيه لمدة دقيقة إلى ثلاثة دقائق، ولا تتركي ابنك
أبدا والترمومتر في شرجه .. و إللى بتلاقى الطريقة دى صعبة او بتخاف ان الترمومتر ينكسر فى شرج البيبى تتستخدم ترمومتر ديجيتال و تحطه تحت باط ــ إبط ـ الرضيع .

2. الترجيع : سرعان ما يستفرغ حديث الولادة
ما يأكله . . وهذا بسبب أن معدته يكون شكلها كالزجاجة وليس بشكل كيس كما هي الحال عند البالغين الكبار . . و عشان كدة لازم نراعى ان النونو بيرجع بسهولة و خاصة عندما بميل ظهره قليلا للأمام . . و ده أمر طبيعى و ليس مرضياً ـ و من الأمور الطبيعية برضه ان النونو يكشط ، يعنى يخرج قليل من اللبن السائل أو المجبن بعد الرضاعة او عند التكريع و بيكون شكله سائل إلى جوار الفم و هو ده إللى اسمه قشط ، لكن الترجيع بيكون بإلقاء اللبن لبعيد و مابيكونش على يمين او شمال الفم . . فلو الترجيع كان مرة واحدة فى اليوم مافيش مشكلة . . لكن الأمر اللى يستدعي أخذ الرضيع إلى الطبيب عندما يستفرغ باستمرار ولمدة طويلة أو أنه استفرغ كمية كبيرة من اللبن او الطعام . . و زيارة الدكتور ح تحدد ان كان الترجيع ده نتيجة ميكروب أو بسبب ضيق في مجرى الإثنى عشر أو الربو أو التهاب السحايا .

3. الطفح الجلدي : يازم علاجه بسرعة عشان ما يسببش إلتهابات و ميكروبات ، و للطفح الجلدى أسباب عديدة ،و من اولها الطفح الجلدى بسبب الحفاضة ، مما يتسبب فى إحمرار المنطقة الحساسة عند الرضيع ، و لمنع هذه المشكلة الجلدية عليك بتغيير الحفاضة
باستمرار واستعمال الكريم الملطف للأطفال ، و لكن فى حالة الإحمرار أو الإلتهاب يجب سرعة الذهاب إللى الطبيب الذى سيصف لك مرهم خاص للرضع و لحالته . . . و قد يكون الطفح الجلدى بسبب ملابس الرضيع او المادة المستخدمة فى غسيلها ، و قد يكون بسبب طعام و أكل الرضيع و هو ما يسمى بحساسية الطعام .

4.الإمساك : إذا واجه ابنك صعوبة في الإخراج، أو إذا كان برازه قاسيا ومكتلا، هذا لا يعني أن عنده إمساك لكن عنده نقص فى السوايل . . و ده بيحصل نتيجة نقص فى الكميات الغذائية أو التقيؤ المستمر . . و عشان نشخص ان ابنك عنده امساك لازم لا يخرج أو يتبرز لمدة 3 ايام و فى الحالة دى استخدمى لبوس الجلسرين للرضع و الأفضل و المستحب انى اعطيه قليل من أعشاب البابونيج أو الشيح ، المهم نزود كمية السوائل و خاصة عصير البرتقال بشرط ان ابنك يكون عمره اكبر من ثمان شهور لأن حموضة البرتقال فيها خطورة على معدة الرضيع . . و ان كان الإمساك مستمر أو ان منطقة الشرج تنزف قليلا بسبب الاضطرابات عند محاولة الإخراج ؛ هنا لابد من زيارة الطبيب للبدء فى العلاج و معرفة الأسباب المحدثة له .
إذا ظهر دم على براز الرضيع
من الفتحة الشرجية خذيه إلى المستشفى فورا دون أن تغيري حفاضته لكي تريها للطبيب

5.اليرقـــــان أو الصفرا : معظم الرضع يصابون بها فى اول ايام ولادتهم و سببها هو عدم اكتمال وظيفة الكبد، فلا يستطيع الكبد مراعاة الصبغة الصفراء القادمة من خلايا الدم الحمراء المحطمة، ويختفي اليرقان الوظيفي عادة خلال أسبوعين من ميلاد الرضيع ، عشان كدة الصفرا هى أول حاجة بنقيسها بعد الولادة ، ف إذا استمرت أكثر من أسبوعين أو اصفر رأس الرضيع وأصابع أقدامه، فيكون ذلك يرقان مرضي، وهذا يعني أن الطفل بحاجة لرعاية خاصة . و يجب ادخاله المستشفى . . ف إذا ارتفعت نسبة الصبغة الصفراء 20 % ملجم، فقد تؤدي إلى حالات حرجة، وهو تأثر الخلايا الدماغية في الوسط الدماغي ، وتصبح صفراء وذات نسبة عالية من الصبغة الصفراء وبالتالي تدمرها، أو قد يصاب بالشلل . لهذا لا تنتظري كثيرا حتى يصفر لون ابنك كثيرا، بل خذيه للطبيب فورا

6.مغص القولون: ده مش مرض لكنه عرض يظهر خلال عملية النمو . . غالباً بيخلى البيبى يعيط ، و انتى مش عارفة السبب لأنه لا بيكون فى أعراض حرارة ولا قئ أو إسهال . . يبدأ هذا العرض بعد 3 أسابيع من الولادة، ويستمر حتى يصل الرضيع إلى 3 أشهر من عمره . . في هذه الحالة لا ينام ليلا ويبكي بذعر ، و يستيقظ الأهل ولا يحتملون الوضع . . و من أهم العوامل المسببة هلمغص القولون هي الضغوط النفسية، أو التشنجات المعوية الشديدة أو بسبب توسيع الأمعاء من الجو، أو بسبب عسر الهضم نتيجة الإفراط في الطعام .. ف إذا أصبح هذا المغص القولوني أسوأ في المساء، يكون سببه الضغوطات الناتجة عن عدة مؤثرات مثل : صوت التلفاز، الأصوات المرتفعة، أو اختلاف جو البيت . فالطفل الحساس يصاب بأصعب حالات المغص القولوني، إذا واجهت مثل هذه الحالة ستشعرين أنه من الصعب جدا إسكات الطفل، ولكن عليك أن تريحيه وتجعليه يستريح بمساعدة أفراد الأسرة . .. و ساعات كتير بيكون هذا المغص سببه الهواء المستنشق و هنا يفضل تكريع البيبى ، يعنى يسندى الرضيع على كتفك ثم تضربيه برفق على ظهره ضربة خفيفة حتى يتجشأ .
في بعض الأحيان تظهر مثل هذه الأعراض نتيجة الأسباب الأخرى مثل : الحساسية، الاضطرابات المعوية أو التهاب الصفاق و ده كله ح يساعدك الطبيب فى معرفته فلا تتلكعى فى زيارته

7.فى حالة الاسهال : لا تشخص حالة الرضيع انها اسهال إلا اذا تبرز فى اليوم الواحد أكثر من خمس مرات و يكون البراز سائل ــ ليس متكتل أو جامداً ــ و فى الحالة دى اول حاجة نعملها قبل الذهاب إلأى الطبيب هو تخفف الأم من شرب الحلبة او الملينات لأنها تكثر من سيولة براز الرضيع ، و ان كان الرضيع عمره فوق ست شهور فيجب ان نطمعه مواد نشوية و ان كان اقل من ست شهور فمن الممكن اعطاه القليل من ماء الأرز المخصص للرضع و ليس الأرز الموجود فى البيوت . . لكن يجب ان نسارع إلى الطبيب فى حالة عدم توقف الإسهال حتى لا يصاب الرضيع بالجفاف .
و لكم تحياتى
مامى لأول  مرة

midlle ad