top ad

الثلاثاء، 7 نوفمبر 2017

رسالة من أم اتعلمت من خطأها

اسمي بسنت مهندسة...اكتب قصتي مع ابنتي أية....مع اني لي بنتان غيرها هنا وحلا....بس حكايتي مع اية هي اساس تغيير حياتي....
اتجوزت هشام جاري كان معجب بيا انا ماليش في الرومانسية والقصص دي....اهم شئ انه محترم بيصلي وحالته المادية متيسرة....كان بيشتكي من جفائي معاه شوية ....وبعدين اتولدت اية 
انشغلت بيها. ..بأحاول اكون مثالية معاها الرضاعة بمواعيد الغيار بمواعيد..لا تأخير على الإستحمام بتاع اية...اية وزنها بيزيد بانتظام ..هشام يشكو لماما انشغالي وماما تقول له اعذرها. .المهم ان اية بدأت تكبر..كانت مطيعة ونبيهة....اقول الكلمة تتنفذ...دخلتها حضانة كويسة ....
اية شاطرة وبعد كده وديتها مدرسة كويسة. .اية بتسمع الكلام ...انا منظمة عاوزة كل شئ في معاده...النوم الاكل ...المذاكرة.....اه الحمد لله كل شئ تحت السيطرة....هشام بيقول اني متسلطة عليه وع اية بس انا منظمة...اية دايما الاولي لو نقصت بألومها....هشام بيقول لي احضني اية وطبطبي عليها.....كلميها مش كله اوامر ..تجاهلته. . ساعات طبعا باطبطب
...بس مش كتير احسن تطلع متدلعة انا عاوزاها بنت بميت راجل. ..
اية بتاكل الحلويات بمواعيد محددة....ومش بتعمل اي شئ الا باستئذان .
الصدمة الاولي كان استدعاء من المدرسة واية في تانية ابتدائي "اية بتاكل الشيبسي الواقع في الرمل في الملعب ولتشرب بقايا كانز الكولا المتبقية من الاطفال)😨😨😨😨😨😨
اتصدمت....
دمي اتحرق...
تم اختراق نظامي !!!!


جبتها سألتها وانا بأغلي....سكتت كانت خايفة ....وبعدين قالت انا بحبهم وانتي مش بتجيبيلي كتير 
برقت لها جامد كده غلط اوعي تعملي كده تاني ده اكل ملوث ...،،ابدت الموافقة 
لكن الشكوي اتكررت حسيت بخلل!!!!ضربتها علي ايدها اوعي تاكلي تاني من الارض انا ماما وعارفة الصح....الشكوي اتكررت مالها المجنونة دي هو انا باقول لها كلي مثلا!!!!
ضربتها بشدة ..بكت بشدة....انجبت هنا وحلا توأم....انشغلت شوية.....اية بتحاول تيجي تنام جنبنا بأقول لها في حزم ع اوضتك بتحاول تيجي ف حضني باطبطب ساعات وساعات اقول لها انت كبرتي ....اية مش بتحكي اوي اللي بيدور مدرسيا...لكن بأعرف من جروب الامهات ع الواتس....مش عارفة ليه حسيت ببوادر تغيير في شخصية اية مع دخولها رابعة ..مش بترد اما انده لها....وكمان بتحاول تعند شوية....فى رابعة عاقبتها كتير عشان ترجع مطيعة لكن مفيش فايدة مع ضغط التوأم بقيت عصبية كل ما اتعصب اية تعاند. .البسي كذا ﻻ...تنضرب تعيط
وتعمل اللي قلته...هو انتي لازم تنضربي!!!!!ايه اللي جري لك ....اية بتميل لهشام اكتر مني وبتحس انه اطيب مني....فوجئت باية بتسئلني وهي في خامسة (يعني ايه البلوغ؟؟)
اتهربت منها....اية متعصبة ومغلسة عموما وبتضرب اخواتها. . وانا باضربها ومفيش فايدة... في ستة....كانت المصيبة....باقول لاية قومي استحمي وسرحي . .تجاهلتني ولا كاني بتكلم . .
قلت ،؛:اية ؟؟؟....قالت بزهق ؛:طيب ومقامتش ....قمت قايمة عليها بالشبشب فوجئت انها...ب ب بتزقني !!!!! زقتها كانت جامدة ...كنت هاتخبط في الحيطة !!! غضبي مكانش يتوصف نزلت فيها ضرب وغابت من المدرسة يومان...هشام متضايق اوي واية الغبية مخاصماني !!!!مش بتكلمني وانا مش بأنام....ايه غلطتي مع البنت دي؟ طول عمري مراعية شئونها..
هو عشان المراهقة بقه؟؟
الاخصائية الاجتماعية استدعتني (اية قالت في تجمع الفصل انها بتكرهك جدا..وانك مش صاحبتها !)ايه ده!!!انا احسن ام يتقال عني كده هشام كان بيحاول يتكلم مع اية ...بس هي بتتفاداني انا وهو....بضربها وساعات بكون خايفة لا تزقني....وبنتخاصم ...نفسيتي تعبانة جدا... يوم فرح ياسمين اختي اية كانت زي القمر ،،،بس كنا متخانقين برضه...كنت مشغولة ومش شايفاها فجأة لقيتها في اوضة مامتي ارتبكت اوي وحاولت تخبي الموبايل شديته ...حضرتها مصاحبة ولد !!!!!!وحوار خارج معاه هي دي بنتي!!!!!
عيطت وغطت وشها معرفتش اعمل ايه...كنت زي التايهة بكره اوي اليوم ده....محستش بأي فرحة....ايه غلطتي ؟؟ايه اللي وصل اية لكده..اخدت منها الموبايل وهي بتزن عاوزاه وما اعتذرتش ..شتمتها...بصت لي بطريقة بشعة!!!!ضربتها زقتني !!!حاسة اني في كابوس ولو حكيت لهشام بيلومني....بعدها جالي نزيف وقرر الدكتور استئصال الرحم ..بعد العملية...اية قالت لي سلامتك...كنت راقدة فوجئت انها بتاخد الموبايل قلت لها انت ممنوعة منه قالت بتريقة ؛:وريني هتقومي ازاي،،؟؟
😟😟😟😟😟😟
قمت وانا بطني مفتوحة وضربتها لحد ما اغمي عليا...😔😔😔😔

😔😔مش بانام وجراح روحي اشد من جرح بطني...تطاول الابن رهيب ربنا ما يوريكم...مش عارفة اعيش خايفة اوي اخواتها يلقطوا منها هشام دايما يقول انت متسلطة.....اعمل ايه؟؟؟؟؟
اية كبرت والاوان فات؟؟؟؟
انا عملت ايه غلط!!!
جالي اتصال من ندي صاحبة اية (طنط انا خايفة علي اية مصاحبة ولد مش محترم ؟)😔😔😔
قلت لهشام اتكلم معاها اخدها لدكتورة تعديل سلوك ...هشام رجع من عند الدكتورة...
قال لي ان اية اشتكت مني طول القعدة اني ام خنيقة ومش مريحة..وانها ما صدقت تكبر عشان تاخد حقها 😔😔😔
يا خبر ...عيطت كتير مشاهد من طفولتها تتداعي الي ذهني...اصراري ع الاكل الصحي بحدة 
اصراري ع مواعيد النوم مفيش حضن ولا حوار...لوم طول الوقت....عيطت....مكنتش فاكرة ان الامور كبيرة كده. ..قررت ادعي ربنا ينور بصيرتي....حضرت ندوة اسمها التعامل مع الابناء ..مش ممكن كنت باعيط طول الندوة ....اكتشفت حجات كتير 
1(الابن لازم تمنحه الحب مش بس الرعاية لو كان بيحب الحوار او الحضن اديله......متفكرش ان مجرد رعايتك له هتقوله انك بتحبه !
2(المربي المتسلط بيعامل الابن باللوم والاوامر مع ان الابن مش تابع لازم ناخده بالمسايسة والاقتراح
3(فيه نوع من الابناء بيكون مسالم وكاتم في قلبه الضيق وبيتقلب في المراهقة اول ما يكبر 
4(متعاملش ابنك كانه جهاز غالي عليك صيانته عامله كانسان غالي عليك احتواؤه 
5(العقاب تأديب وليس تشفي وانتقام فلا يكون بالاهانة !!!!!!
6(المراهقة سن دفعك للفاتورة 😨😨
اعمل ايه !!!
خلاص الفرصة ضاعت 
الندوة كان فيها ان الامل في الله دائم.....قريت ودعيت...بدأت اهدي مع اية....احاول احضنها تصدني....صبرت احاول اطبطب مترضاش....احاول اسألها عملتي ايه تقول مفيش بدأت اهتم بشئونها من بعيد اعمل الفراخ اللي بتحبها والمحشي ...الاقيها فرحانة بس مش بتشكرني....
اجيب لها الاكسسوارات اللي بتحبها تفرح ومتشكرنيش...لما تتخانق مع اخوتها بطلت الومها بقيت اعمل نفسي مقدراها احترموا اية بدأت تهدأ شوية من ناحيتي....فرحت اوي لما قالت لي شكرا علي اكل عملته....عزمتها برة....اعتذرت لها انا غلطت في حقك مكنتش فاهمة...فوجئت بيها بتعيط (انا اللي اسفة) بدأت الغمة تنزاح....بدات احاول ما اضغطش وافوت...بدأت تحكي لي حاجات.....ساعات بكون عاوزة اتعصب بادخل اغسل وشي اتوضأ..او انزل اتمشي بالاسدال المهم ما اتعصبش.. .اية بدأت تلين بدأت اوجهها لحدود علاقتها بالاولاد استجابت 
مش عارفة ازاي كنت فاكرة الاول اني صح انا مش بريي قطة انا باربي انسان الفرق كان واضح لما تعبت من نزلة شعبية اية كانت من قلبها خايفة جدا عليا....سجدت لله شكرا..علينا ان نبر ابناءنا حتي يبرونا لا تنتظر من ابنك الحب وانت لا تقدم سوي رعاية الجسد وليس الروح وجع الابن صعب وعداوته كارثية اما اية اتغيرت اخواتها بقوا احسن....اية دلوقتي في تالتة السن 
بتموت فيا مفيش حاجة الا بتحكيها والاهم اني سعيدة بيها جدا

midlle ad