top ad

الخميس، 29 نوفمبر 2012

خلصوا اطفالكم من الكسل - الطريقة بسيطة

خلصوا  اطفالكم من الكسل - الطريقة بسيطة - http://mamy1st.blogspot.com/
طعام يساعد المراهقين على المذاكرة و ينشط الاطفال و يمدهم بالحيوية طوال اليوم :
مشكلة المراهقين انهم سرعان ما يشعرون برغبة فى النوم خاصة بعد الأكل ... و ده بيخليهم يضيعوا وقت كبير فى الصراع ما بين رغبتهم فى النوم و الواجب المفروض عليهم و المذاكرة
و عشان كدة بنقول للشباب دول أول ما تشعر بالتعب والإرهاق بعد الوجبات يبقي لازم تغير نوع الاكل  و تختار أكل يناسب جسمك و المجهود إللى بتبذله ... و يجب على الأم ان تختار لأبنها الغذاء الغني بالطاقة و المشبع لطول وقت ... و عشان كدة احنا جبنالكم النهاردة 5 أطعمة قادرة على تم جسم الاطفال بجرعة كبيرة من الطاقة كما تمكنه من مقاومة التعب وتنشيط عضلاته طوال النهار
 و من هذه الأكل :
1- الفول:

يعتبر الفول الغذاء الأول لمقاومة التعب، ويُوصف في بعض الحضارات بأنه “الأكل المعجزة”. ويتميَّز بالألياف و النشويات والبروتينات، كما يحتوي على البوتاسيوم والمغنسيوم والفسفور والنحاس والحديد. وتعتبر كل هذه المواد أساسية لإنتاج الطاقة. .. من الغريب ان الفول ينشط حركة الأمعاء و بالتالى يمنع التلبُّك المعوي وزيادة الوزن. ... و لازم الأم تعرف ان الفول أفيد من اللحمة ويمكن استبدال الفول مكان اللحم الأحمر؛ لسعراته الحرارية القليلة؛ فوجبة مليئة باللحم تُشعر الإنسان بالتعب عكس وجبة الفول.

 2- المكسرات والحبوب:



-->
ان اللوز والكاجو والبندق والجوز تتميز بالبروتينات وزيوت أوميجا 3، بالإضافة إلى المنجنيز والمغنسيوم والفسفور والحديد والنحاس والفيتامينات المتنوعة كلها لها علاقة مباشرة بالطاقة. ويمكن أكل كمية معقولة يوميًّا بحجم اليد خلال النهار لمكافحة السمنة و الخمول ... الحاجة إللى ممكن تستغربولها أن دمج النشويات بالبروتينات يعطي نشاطًا ويُطيل مدة طاقة الإنسان ؛ مثل  على ذلك اللوز النيئ مع قطعة فاكهة باعتبارها وجبة ثانوية لذيذة ومغذية..

3- السبانخ:
السبانخ أكثر نبتة غنية بالحديد على وجه الكرة الأرضية.... مش بس غنية بالحديد ، دى كمان غنية بالمعادن و الفيتامينات القادرة على جعل الانسان لديه نشاط و حيوية لمدة ساعات طويلة من النهار. ...و ده ليه ؟؟؟ لأن الحديد إللى فيها بيساعد جسم الانسان على توزيع الأوكسجين فى الخلايا و بكدة ينشط الجسم والذهن....  و مش لازم نآكل اولادنا السبانخ بالطريقة المعتادة على شكل طبيخ ، لكن من الممكن إضافة السبانخ إلى أي نوع من الطبخات أو السلطات، كالشوربة والطواجن والصلصات وحتى المقليات.
4- الزبادي أو اللبن الرائب:
 اللبن سريع الهضم، و عشان كدة يعتبر مصدرًا سريعًا للطاقة لأنه يحتوي على بكتيريا مفيدة تساعد المعدة على التخلص من البكتيريا الضارة وتسريع الهضم ... و عشان كدة يعتبر اللبن الرايب هو و كل البروتينات والنشويات من مصادر الطاقة الهامة للجسم و المسؤلة عن حيوية الأطفال و المراهقين و الكبار ... و لو كانت اطفالنا لا تحب الزبادى بسبب طعمها يمكننا ان نشجعهم على تناول الزبادى بعد مزجه ببعض المكسرات أو الفاكهة ليصبح أطعم.

لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://el7adsa-incident.blogspot.com/


African affiliation program

midlle ad