top ad

الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011

ابنك مدلع .. و بتدور على طريقة للتعامل معاه ؟؟


أخطاء شائعة فى التربية :

1.   سيبى ابنك يدلع ده لسة صغير
2.   تقدرى تغيرى و تعيدى تشكيل سلوك الطفل فى أى وقت
3.   الطفل المدلل مش ح يكون مراهق مدلل.
4.    الطفل المدلل مشكلة عرضية أو مؤقتة
5.   سوء أخلاق ابنك مرحلة وتمر

كل دى نصائح واهية و كاذبة و نهايتها غير جيدة بالمرة
... فإذا لم تعيدوا تشكيل سلوك الطفل المدلل فسوف تعانون من سلوكه السئ مدى الحياة و خصوصا فى فترة المراهقة لأن غالباً سيكون سلوكه أسوأ، وعندما يكبر قد يجد صعوبة فى التكيف مع أمور الحياة والناس لأنه يكون قد اعتاد أن يحصل على ما يريد عن طريق استخدام سلوكه السئ.

إزاى تعرفى ان ابنك طفل مدلل :
1.   يثور عندما لا تلبوا احتياجاته ويذعن أبواه لرغباته بغض النظر عن وجهات نظرهما هما.
2.   يبكى ويدبدب بقدميه ويلقى بنفسه على الأرض وهو ثائر.
3.   الطفل المدلل لا يلتزم بالقواعد التى وضعتها والدته و الكارثة الأكبر ان الأم أو الأب هما إللى يستسلموا لسلوكه السئ، و هما بالشكل ده بيعلموا الإبن أنه يستطيع الحصول على ما يريد عن طريق السلوك السئ.

كيف يقع الآباء فى هذه مصيدة الطفل المدلل؟
و هنا ح نتكلم عن الطريقة اللى بيها الآباء يفسدون أطفالهم بدون قصد و ده بيحصل بالخطوات دى:
·       عدم وضع قواعد محددة يتعايش بها الأطفال.
عدم الحرص على الالتزام بالقواعد.
عدم مكافأة الأطفال عندما يحسنون التصرف.


وضع قواعد محددة :
·        انصح كل أب و كل أم انهم ما يخافوش من وضع نظام تربوى للأطفال ... لأن الطفل يشعر بالأمان فى وجود روتين وقواعد معينة فى حياته. ... لكن كمان القواعد اللى الأهل بيحطوها يجب أن تكون منطقية ومناسبة لسن الطفل... وكلما كبر الطفل يجب أن تتغير القواعد أو تعدل لتناسب سنه.
نموذج للقواعد اللى لازم الطفل يتبعها :
1.   نعمل وقت محدد للأكل
2.   أوقات اللعب
3.   ميعاد للنوم
4.   أيام للنادى
5.   ايام للزيارات العائلية
6.   وقت لممارسة الهوايات
و بالطريقة دى ح تقدروا تختصروا و ممكن كمان تقضوا على المشاجرات اليومية بينك وبين أطفالك. .. و يجب مراعات الثبات فى وضع القواعد وتطبيقها هام جداً للحفاظ على السلوك الطيب لطفلك.

مكافأ الطفل الجيد و السلوك الجيد منه :
لا يجب ان يمر سلوك الأطفال الجيد مرور الكرام و التعامل معاه على انه أمر  مسلم به .. لكن لازم نكافئ الطفل فى كل مرة يحسن من سلوكه و يطور نفسه و يجيد التصرف ... لازم أمدحه ، أكافئه ... و اوعوا تتجاهلوا السلوك الجيد وكأنه شئ عادى ومتوقع.

مثلا لو سمعت كلمة "حاضر يا ماما" ، يجب أن نمدحه على صبره. .. و عشان كدة ضرورى جدا أن يجدد الأبوان  طريقة لمدحهما للطفل، فلا تستخدما دائماً نفس ألفاظ وكلمات المدح لأنه بعد قليل ستبدو كلماتكما مكررة ولن يشعر طفلكما أنه يكافأ.


با كل أ[ و يا كل أم كونا أصحاب الفعل وليس رد الفعل:
تنصح الأبوين بأن يواجها السلوك السئ للطفل بشكل هادئ.... على سبيل المثال نقول لإبننا : "أنا عارف أنك عايز تشترى اللعبة دى ، لكن احنا ح مش نشترى لعب النهاردة لأن البيت محتاج بقالة ".... ده مثلا ... و أرجوكم ما تصرخوش و  لا  تثوروا ، لأنكم بالشكل ده بتنشطوا  السلوك  الشئ عند طفلكم


طيب لو الطفل كبر و هو مدلل نعمل معاه إيه ؟؟؟ و لا أى حاجة ، نستخدم معاه نفس الأسلوب لكن ح نغير لغة الحور و نخليها مناسبة لعمر الطفل

دعواتى لكم بالتوفيق
و لكم تحياتى
مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/

midlle ad