الاثنين، 22 أغسطس 2011

تطور الطفل فى عمر سنيتن



 سامعة صوت كل أم بتصوت و كل أب بيصرخ و لا حياة لمن تنادى ... لأ الكلام و الصريخ مش موجه للحكومة المرة دى ، لكن موجه لإبنهم إللى لسة محتفلين بعيد ميلاده التانى ... و المشكلة سببها الأهل إللى مش عارفين ان طفلهم فى السن ده شخصيته بتتكون و بيحصل تطوير فى عقل الطفل فى عمر سنيتن و بتزداد تطوراً ويصبح التطور ده معقّداً كل يوم عن التانى .
فالطفل فى عمر سنتين يقدر :

  1.  يشكّل الصور في ذهنه
  2. ويصنّف الأشياء إلى فئات ويرتبها.
  3.  و ذاكرته بتقوى و بتتحسّن  باستمرار
  4. ويتعلّم التعرّف على الألوان الأساسية والعدّ من الرقم واحد إلى عشرة.

عشان كدة لازم نشجع طفالنا فى عمر سنيتن على العدد و التعلم الأوان الساسية .. و نقدر نلعب معه ألعاب تدريب الذاكرة... و الحكاية مش محتاجة مصاريف و لا شرا أى حاجة – يكفيك سلّة غسيل مليانة بالشرابات .. و اطلبوا من الطفل  أنه يلاقى فرة الشراب أو الجورب (فردة الكلسات) الثاني
و أول ما يلقيها نملا الدنيا تصقيف و تهليل و قبولات


بناء اللغة عند الطفل فى عمر 24 شهر :

 فى الفترة دى يقدر الطفل  يركب جملة من كلمتين أو ثلاث وهو بيتكلم معاكو ... و دى فرصة كويسة عشان تقدروا تعرفوا ابنكم حاسس بإيه دلوقتى و نفسه فى إيه ، و اوعى تستهون بيه كائن له إحساس و مشاعر ، لإن شعوره بنفسه وذاته كشخص مستقل ومميز يكبر وينمو، بيديله الدافع انه يتكلم عن نفسه و عن إللى بيحبه أو يكرهه، عن إللى عايز يعمله او نفسه يتعمله . 

اكتشاف مواهب الطفل فى عمر سنتين : 

في العام الثاني من العمر، يمكن للطفل أن
  • يرسم صوراً 
  • ويرتب الأشياء حسب النوع
  • يضع الأغراض في أماكنها. 

ليه؟ ليه ؟ ليه ؟؟ : 

بشعر الطفل فى العمر ده بفضول شديد .. و رغم ان مفرداته لا تساعده على طرح الأسئلة لكن ده مش معناه انه ما بيسألش ، فى ابن هذه المرحلة يسأل و يقول "لماذا" لأسباب عديدة و اشكال عديدة منها :

  1.  انه كتير بيدور على شرح واستفسارات
  2.  وفي أوقات يعبر بكل اسئلته بانه بيقلد الكبار عشان يوصل للاجابة بنفسه و يرضى  فضوله بشأن أمر ما
  3.  لكن في أحيان أخرى،تقدر هذه المفردة القليلة تحقلله هدفه و تلبى اهتمامه ورغبته في الحصول على إجابة مطوّلة.

 عشان كدة بننصح كل أب و كل أم ، أجيبوا على أسئلة الطفل وتحلّوا بالصبر.و لو عايز تعلم ابنكالتفكير بعمق جاوب على سؤاله بسؤال ، يعنى لما يقولك ليه القطة هربت ؟؟ يكون ردك تفتكر انت هى ليه هربت ؟؟
 بهذه الطريقة، قد تصلون إلى الجواب الذي يبحث عنه الطفل هو في الأساس و مش الاجابة الحقيفة للسؤال. 

المؤنث و المذكر فى لغة طفل عمره سنتين : 

إن الأطفال فى هذا السن بيبقى عندهم ادراك أكبر بالفوارق ما بين الجنسين ويمكنك منحه الفرصة لاستكشاف كل أوجه الكائن البشري... و عشان كدة ممكن تأملوا سلوك البنت فى هذه المرحلة و سلوك الولد فى نفس هذه المرحلة ، ح نلاقى البنت تبدأ في تقليد سلوكيات النساء بينما يفعل طفلك ما يفعله الرجال ... لكن ده مش معناه انكم لو لاقيتوا ابنكم ما بيقلّدش نفس جنسه تقلقوا ، لأ ، لأن  هذا طبيعي، وتعتبر  هذه اختبارات من الطفل  لتطوره ولنموه الذهنى و العقلى . 

الألعاب إللى ممكن نلعبها مع طفل عمره سنتين : 

  • لعبة البحر الكبير : 
هذه اللعبة وسيلة رائعة لتنمية خيال الطفل.. يمكنك التظاهر بأن غرفة المعيشة مثلاً أصبحت بحراً وأن عليه الوصول إلى الجانب الآخر من الغرفة من دون أن يبلل قدميه! 
المهارات التي يتمّ تنميتها من هذه اللعبة : التوازن، والوعي بالفضاء (المكان والمساحة)، والخيال 
كل إللى ح نحتاجه عشان اللعبة دى: وسائد أو مخدة كبيرة. 

بعثروا بعض الوسائد على الأرضية عشاز يمشي عليها الصغير.. لازم ننط و نقفزمن فوق المخدات إللى المفروض انها الأرض إللى مافيهاش ماية .. ابدؤا و الطفل ح يقلد

. و ما تنسوش تشاوروا. على السفن والحيتان وحوريات البحر (الخيالية طبعاً!) أثناء اللعب... و نقول مثلا " خد بالك! احذر أسماك القرش هناك!"..  

  • نصنع عقد او قلادة بمساعدة الطفل : مش ح تلاقوا حاجة  يجذب انتباه الطفل و تخليه منهمك فيه مثل اللعب الإبداعي، فالطفل مع صغر سنه يمكنه أن يصنع قلادة من المعكرونة وشفاطات العصير.. وهي لعبة رائعة لوقت المطر حين لا يتسنى لكما الخروج، وسوف يستمتع الصغير بالمعنى الحقيقي للإنجاز من خلال صنعه لشيء ما من ألفه إلى يائه. كما أنها وسيلة جيدة لتشجيع الطفل على التركيز. 

المهارات التي يتمّ تنميتها:  الفرز والتنظيم، المهرات الحركية 
واللعب بالألوان، والقدرة على التركيز 
سوف تحتاجون إلى: خيط، معكرونة على شكل أسطوانة، و/أو شفاطة عصير ألوان للأطفال، وعاءين فارغين من البلاستيك أو ثلاثة، ملعقة، ورق تغليف الطعام، ورق كبير نظيف، ومقص. 

ضع بعض الورق الكبير النظيف على الطاولة ثم ضعي فوقه مناديل من ورق المطبخ. خلّي كل لون من ألوان الأطفال التي اخترتها في كوب مختلف من البلاستيك. ضعي بعض المعكرونة في كل كوب وقلّبيها ثم أخرجيها بملعقة وضعيها على ورق المطبخ لتجف. لو استخدمت شفاطات الشرب، اقطعي اثنتين أو ثلاثاً منها إلى قطع قصيرة. بعد أن تجف المعكرونة، قصّي خيطاً طويلاً بما يكفي لعمل عقد .. ما تنسوش تمسكوا أحد طرفي الخيط حتى لا تسقط المعكرونة منه، بينما يقوم طفلك بنظم "الحبات". (اقتراح: لفّي قطعة من الشريط اللاصق عند نهاية الخيط لمنعه من الانفراط وتسهيل نظمه). اربطوا طرفي الخيط لتصبح لديكم قلادة ملوّنة جميلة.



 و لكم تحياتى


مامى لأول مرة
http://la3ya3nyno.blogspot.com/