top ad

الأربعاء، 30 مارس 2011

الأم تسأل عن طفلها ــ

أم تسأل و تقول : " انا عندى محمد عمره سنة و10 شهور ، وزنه 11 كيلو وطوله مابين 79 و80سم ، علما بان وزنه فى اليوم السابع من ولادته كان2.15 فهل وزنه وطوله مناسب لسنه .. لانى بحس انه ضعيف اوى .. و كمان أحب أعرف "هل فى اكلات معينة تزيد من وزنه " .. بالله عليكم الاجابة الإجابة : بالنسبة للنصف الأول من الإجابة : استنى على ابنك لحد ما يتم سنتين ، لو لقيتى طوله أقل من 83 سنتى يبقى لازم يروح لدكتور غدد .. و ده لأن الطفل إللى عمره سنتين ، المفروض يبقى طوله ما بين 83 و 92 سنتى . . فى الحالة دى ضرورى جدا انك تتابعى مع دكتور غدد عشان يشوف هرمون النمو الخاص بأبنك . . وزن ابنك مافهوش مشكلة لأن وزن الطفل إللى عمره سنتين بيتراوح ما بين 11 كيلو و نص و حتى 14 و نص . . مشكلة ابنك فى الطول . أما عن أهم الأغذية التى تساعد على النمو بشكل جيد فهى الموجودة فى كل البروتينات زى اللحم و البيض و اللبن و البليلة و يمكنكم قراءة الموضوع التالي الخاص بغذاء الأطفال http://mamy1st.blogspot.com/2010/12/blog-post_17.html و يمكنكم كمان قرآءة هذا الموضوع الخاص بالفيتامينات التى تساعد على نمو الطفل http://mamy1st.blogspot.com/2011/02/blog-post_25.html المواد الغذائية الهامة للطفل :

  1. الحليب كامل الدسم : فهو غني بالأحماض الدهنية والكوليسترول الذي يحتاجه الأطفال خاصة الذين لم يتجاوزوا السنتين‏.‏ . ويري الباحثون أن الكوليسترول ضروري للأطفال في هذه المرحلة لدوره المهم في بناء وتنشيط الخلايا العصبية والدماغية‏ ، كما يساعد في عزل خلايا الدماغ وبالتالي يقل من وجود الدورات القصيرة في وظائف الاتصال‏.

  2. تغذية الأطفال بالمواد الغنية بالكوليسترول والبروتينات والعناصر الغذائية الضرورية للنمو مثل مادة الكولين الشبيهة يفيتامين ب والتي أثبت الدراسات قدرتها علي تحسين التعلم والذاكرة‏

  3. اللحوم الحمراء تحتوى على كميات ضخمة من الحديد والبروتينات والألياف والفيتامينات وفيتامين ب‏12‏ على وجه الخصوص

  4. البيض الغنى بالحديد و كذلك بليلة


السؤال الثانى لأم تقول :


" أنا ملاحظة ان ابنى مش مقبل على السوايل زى العصاير والمشروبات زى النعناع والكراويه والبيبى درنك ،ومن كام يوم روحنا للدكتور بتاعه علشان كان تعبان أوى وكتب لنا على أعشاب سيكم للبرد وقال لنا يفضل طول اليوم يشرب منها وما تعرضيش عليه الأكل ألا لو طلب وحس بجوع. وغلبنا فى شرب الأعشاب ده، وأنا خايفه يجيلو جفاف من قلة السوايل إللى بتخش جسمه .


الإجابة : العصير ممكن تدوبى فيه بسكوت او كيك او حتى سيريلاك بشرط ان لا يكون عجينه لكن يكون به قدر من السيولة .. و بلاش النعناع و الكراوية الأطفال مش بيحبوه ، لكن لو حليتى أعشاب سيكم بالعسل الأبيض و حطتيه فى شفاط ممكن أبنك يحبه و يشربه ، جربى كميات صغيرة ، ان شا الله تعمل كوبية أعشاب واحدة و يفضل يشرب فيها طول اليوم .. ما تستعجليش انه يخلصها مرة واحدة .. الأطفال بيحبوا الأكل أو الشرب إللى فيه لعب ، فلو شرب الأعشاب بشفاط أو قطارة ح يتبسط ان شاء الله .


ملاحظة : حلى الأعشاب بكمية عسل صغير و لو تكن ربع معلقة شاى عشان فى اطفال فى سن ابنك ما بتحبش الحاجات المسكرة . و لكم تحياتى مامى لأول مرة

http://la3ya3nyno.blogspot.com/

midlle ad